Rovaniemen sijoitussotkut: Ro­va­nie­mi ei voi antaa meille toi­mioh­jei­ta, sanoo kylien ke­hit­tä­mis­sää­tiön pu­heen­joh­ta­ja kau­pun­gin vaa­ti­muk­ses­ta erottaa Heli Vä­li­kan­gas

Rovaniemen matkailutalvi: Suo­ral­la reit­ti­len­nol­la pääsee 11:een Eu­roo­pan kau­pun­kiin

kolumni: Yh­tey­den­pi­to on vaikea laji

Tilaajille

Saa­me­lais­kä­si­töi­den tekijät kär­si­vät kult­tuu­rin omi­mi­sen pe­los­ta: "Mat­kai­li­jat eivät uskalla ostaa tuot­tei­ta"

Duodjin, eli saamelaisen käsityön taitajat valmistavat paljon muun muassa koruja, puukkoja ja lapasia, joita matkailijat ostavat mielellään. Arkistokuvassa Inarin Siidassa duodji-näyttelyssä esillä ollut Jouni S. Laitin puukko ja luutuppi.
Duodjin, eli saamelaisen käsityön taitajat valmistavat paljon muun muassa koruja, puukkoja ja lapasia, joita matkailijat ostavat mielellään. Arkistokuvassa Inarin Siidassa duodji-näyttelyssä esillä ollut Jouni S. Laitin puukko ja luutuppi.
Kuva: Olli Miettunen

Keskustelu saamelaiskulttuurin omimisesta ja sen vaikutuksista perinnekäsitöiden tekijöiden ammattikuntaan on ryöpsähtänyt sosiaalisessa mediassa.

Keskustelu käynnistyi kun Ylen tuottama saamenkielinen Oddasat -uutiset kertoi, että taustalla  käsitöiden vähenevään menekkiin on tiukkasävyinen keskustelu saamelaiskulttuurin hyödyntämisestä matkailussa. Turistit eivät uskalla enää ostaa käsitöitä.