Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tuomas Aslak Juuso on pettynyt maa- ja metsätalousministeriön asenteeseen saamelaisalueen poronhoitoa kohtaan.
Juuson mielestä ministeriössä ei ymmärretä poronhoidon katastrofaalista tilannetta, vaikka siitä on heille kerrottu.
– Tässä on nyt osaltaan kyse saamelaisen poronhoidon ja saamelaiskulttuurin tulevaisuudesta. Mikäli tukea porokuolemien välttämiseen ei saada ja porovahinkolain mukaista menettelyäkään ei aloiteta, voi tämä pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että kaikilla ei ole enää mahdollisuutta jatkaa elinkeinon parissa, Juuso toteaa saamelaiskäräjien tiedotteen mukaan.