Rakentaminen: Bud­jet­ti paukkui rajusti yli: Lapin kes­kus­sai­raa­lan laa­jen­nus maksaa jopa 40 mil­joo­naa euroa ar­vioi­tua enemmän

Uutisanalyysi: Su­per­tap­pa­jia vai nälkään kuol­lei­ta poroja?

Kolumni: Kuka ha­luaa­kaan sopia työ­eh­dois­ta ja pal­kois­ta pai­kal­li­ses­ti ja kuka taas ei?

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Tilaajille

Ro­va­nie­men kau­pun­gin pal­ve­lun­tar­joa­jia odottaa mittava säh­kö­au­to­jen han­kin­ta­ope­raa­tio – "Tar­vit­tai­siin peh­meäm­pi siir­ty­mä­kau­si, mutta emme saaneet mitään armoa"

Rovaniemen kaupungin käytössä olevista autoista puolet tulee olla päästöiltään puhtaita vuoteen 2030 mennessä. Muissa Lapin kunnissa vaatimus on 20 prosenttia. Haasteena on latauspaikkojen vähyys ja pitkät välimatkat.

Rovaniemen kaupungin käytössä olevista autoista puolet on oltava päästöiltään puhtaita vuoteen 2030 mennessä. Taksiyrittäjä Kalle Ruikka sanoo, että olemassa olevalla verkostolla lakiuudistus on mahdoton homma.
Rovaniemen kaupungin käytössä olevista autoista puolet on oltava päästöiltään puhtaita vuoteen 2030 mennessä. Taksiyrittäjä Kalle Ruikka sanoo, että olemassa olevalla verkostolla lakiuudistus on mahdoton homma.
Kuva: Iiro Kerkelä

Suomessa tuli elokuussa voimaan uusi laki, joka määrittelee ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimukset. Käytännössä laki tarkoittaa sitä, että kuntien on hankittava vähä- ja nollapäästöisiä ajoneuvoja.

Muita tiukemmat kriteerit on saanut Rovaniemen kaupungin ohella 16 muuta Suomen kaupunkia. Jopa yli puolet hankinnoista on tästä eteenpäin oltava päästöiltään puhtaita.