Kolumni: Kuusi mil­joo­naa mur­hat­tua vel­voit­taa si­nut­kin kat­so­maan pa­huut­ta silmiin

Pian kylmenee: Lapissa voi olla pa­rin­kym­me­nen­kin asteen yö­pak­ka­sia

Tilaajille

Ri­kol­li­set ka­las­te­le­vat Osuus­pan­kin tun­nuk­sia teks­ti­vies­teil­lä ja säh­kö­pos­teil­la – kesän aikana hui­jaus­yri­tyk­set li­sään­ty­neet sel­väs­ti

Kesän aikana huijausyritykset Pohjolan Osuuspankin asiakkaita kohtaan ovat selvästi lisääntyneet, kertoo Pohjolan osuuspankin pankinjohtaja Timo Kaksonen pankin tiedotteessa.

Kesän aikana yleistyneessä huijaustavassa asiakkaat ovat saaneet OP:n nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa on kerrottu esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä tai kortilla suoritetusta maksusta ja pyydetty tarkistamaan asia, muuten kortti jäädytetään.

Näitä kalasteluviestejä on ollut samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa. Viesteissä on kerrottu myös epätavallisesta toiminnasta, soittoyrityksistä tai pyydetty tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus.

Liikkeellä on ollut lisäksi huijauksia, joissa uhrille on soitettu kalasteluviestin lähettämisen jälkeen. Puhelussa on voitu kehottaa siirtämään varat niin sanotulle turvatilille, josta varat päätyvät rikollisille.

Viesteissä on ollut mukana kalastelulinkki, joka on muistuttanut OP:n omaa verkko-osoitetta, mutta poikennut siitä kirjoitusasultaan.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.