Re­von­tu­les­ta Rin­teen­kul­maan – kaup­pa­kes­kus­ten ta­voit­tee­na avata uusi yh­dys­käy­tä­vä vuonna 2021

Kesällä 2018 julkistettua käytäväsuunnitelmaa ei ole haudattu, mutta Revontulen ja Rinteenkulman välistä uutta yhdyskäytävää saadaan vielä odottaa.

Nelostie kulkee tunnelissa rovaniemeläisten kauppakeskusten Rinteenkulman ja Revontulen alitse. Sisäkautta kaupppakeskuksesta toiseen pääsee tällä hetkellä vain yhtä reittiä lähellä kuvassa näkyvää pohjoispäätyä. (Arkistokuva)
Nelostie kulkee tunnelissa rovaniemeläisten kauppakeskusten Rinteenkulman ja Revontulen alitse. Sisäkautta kaupppakeskuksesta toiseen pääsee tällä hetkellä vain yhtä reittiä lähellä kuvassa näkyvää pohjoispäätyä. (Arkistokuva)
Kuva: Pekka Aho

Yli kaksi vuotta sitten rovaniemeläiset kauppakeskukset Rinteenkulma ja Revontuli ilmoittivat, että kauppakeskusten välille avataan uusi yhdyskäytävä. Tuolloin haettiin myös yleisön ehdotuksia käytävän toteutukseen osana Uusi yhteys -markkinointikampanjaa. Suunnitelman mukaan uusi yhdyskäytävä vierekkäin sijaitsevien kauppakeskusten välille valmistuisi vuoden 2019 aikana.

Mikä on uuden yhdyskäytävän tilanne tällä hetkellä, Revontulen kiinteistön omistavan Trevian Asset Management oy:n liiketoimintajohtaja Jussi Raitaniemi?

– Revontulen osalta suunnittelutyö on meneillään. Tämän hetken tavoitteena on, että käytävä valmistuu ensi vuoden aikana.

Miksi käytävän tekeminen on kestänyt näin kauan?

– Suunnittelussa on huomioitava monia asioita, kuten kaupallinen konsepti ja sisältö, yhdyskäytävän alla kulkeva Nelostien valtatietunneli sekä kauppakeskus Revontulen osalta myös asiakasvessojen päivitykset, joihin liittyen on tehty selvitystyötä.

Mikä on Rinteenkulman tilanne uuden käytävän osalta, kauppakeskuspäällikkö Pekka Rinne?

– Odotamme, että Revontulen puolella ryhdytään toimiin. Meiltä puuttuu enää pysäköintihallin osuuden sisäänkäynnin ja tuulikaapin rakentaminen, jonka sijainti ja ilme tarkentuu Revontulen suunnitelman myötä.

Onko yhdyskäytävästä tullut paljon kyselyitä?

– Yrittäjät kyselevät koko ajan. Uskomme uuden käytävän parantavan kauppakeskusten käytettävyyttä, kun keskusten kiertäminen ympäri mahdollistuu. Asiakkailtakin tulee kyllä jonkin verran kyselyä.

Kauppakeskukset lanseerasivat lokakuun alussa Tuplasti hyvää -yhteisbrändin. Mistä on kysymys?

– Päätimme aloittaa yhteisen markkinoinnin, vaikkei käytävä olekaan vielä valmistunut. Asiakkaat kuitenkin ajattelevat keskuksia yhtenä ja samana. Markkinointimielessä on myös tehokkaampaa mainostaa yhtä isoa kuin kahta pientä. Rinteenkulman ja Revontulen yhteenlaskettu pinta-ala nostaa meidät Pohjois-Suomen suurimmaksi, ohi muun muassa Kempeleen Zeppeliinin.