Mielipidekirjoitus

Poh­jois-Suo­mea ei saa alistaa etelän säh­köi­sek­si siir­to­maak­si

Pohjois-Suomi kantaa jättimäisen vastuun koko Suomen energiariittävyydestä ja sähköverkon vakaudesta, mutta maksaa siitä itse kohtuuttoman kovan hinnan. On aika kysyä poliitikoilta, miksi pohjoista kohdellaan tässä yhtälössä kuin siirtomaata.

Suomi on itsepäisesti pidetty yhtenä sähkön hinta-alueena (FI). Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka Pohjois-Suomessa tuotetaan valtavat määrät edullista tuuli- ja vesivoimaa, paikallinen asukas tai yrittäjä maksaa sähköstään sekuntitasolla saman kalliin pörssihinnan kuin helsinkiläinen silloin, kun kulutus etelässä on huipussaan.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut