Aluevaltuusto: Tässä on Lapin uusi alue­val­tuus­to – katso val­tuu­tet­tu­jen kuvat

Tulospalvelu: Katso tästä Lapin hy­vin­voin­ti­alueen ja koko Suomen vaa­li­tu­los

Aluevaalit: Uusi alue­val­tuus­to on valittu – Mitä ta­pah­tuu seu­raa­vak­si?

Poh­jan­port­tiin avataan kaa­su­ase­ma – Jäkälän yh­tey­teen suun­ni­tel­laan ra­ken­net­ta­vak­si bio­kaa­su­lai­tos­ta

Pohjanportin tontilla on hyvin tilaa kaasutankkauspisteelle.
Pohjanportin tontilla on hyvin tilaa kaasutankkauspisteelle.
Kuva: Jouni Valikainen

Liikettä liiketoimintaan biokaasulla -seminaarissa yleisön joukossa istunut Pohjanranta Oy:n omistaja Paavo Väyrynen kertoi mukavia uutisia Torandaan kokoontuneille osallistujille. Erityisen miellyttäviä ne olivat seminaariin kaasuautoja esittelyyn tuoneille Pörhön autoliikkeen Ville Toivaselle ja Wetteri Oy:n Mirva Hoikalle. Väyrynen kertoi, että Keminmaahan Tornion rajalle nelostien varteen Pohjanporttiin avataan kaasutankkausasema. Suomen pohjoisin autojen kaasutankkauspiste sijaitsee nykyisin Oulun Ruskossa.

– Suunnitelmat ovat pitkällä ja tarkoitus on avata kaasutankkauspiste ensi kesänä. Aluksi tuomme kaasun Tornion LNG-varastosta ja paineistamme sen itse liikennekäyttöön sopivaksi. Myöhemmin Pohjanportissa on mahdollista tankata puhdasta biokaasua, Paavo Väyrynen kertoi.

Alueen kunnilla on tahtotila korkealla, että jätekeskus Jäkälän yhteyteen nousisi biokaasun tuotantolaitos.

– Jatkossa voisimme saada esimerkiksi putkea pitkin tankkausasemalle paikallista kaasua ainoastaan kymmenen kilometrin matkan päästä,  Väyrynen sanoi.

Valtio tukee 30 prosentilla kaasutankkausaseman perustamiseen liittyviä hyväksyttyjä investointikustannuksia maksimissaan 130 000 eurolla.

Pohjanportin kaasutankkauspisteen perustaminen lähti liikkeelle viime keväänä. Väyrysellä ja MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilalla tuli puheeksi biokaasun käytön edistäminen liikenteessä. Se tietenkin vaatisi, että pohjoisessakin olisi kaasuautoja ja tankkauspisteitä.

– Kemi-Tornio -alueella ei ole vielä yhtään yritystä, jolla olisi lupa rakentaa bensiiniautosta kaasukonversio. Siinä olisi hyvä markkinarako alan yrityksille, Väyrynen sanoi.

Pohjanportissa on tällä hetkellä kolme latauspistettä sähköhybridiautolle. Tulevaisuudessa on mahdollista, että paikalle tulee myös sähköautojen pikalatauspisteitä.

Ammattiopisto Lappian käytössä on Tarmo Niskan rakentama Volkswagen Caddyn kaasukonversio.
Ammattiopisto Lappian käytössä on Tarmo Niskan rakentama Volkswagen Caddyn kaasukonversio.
Kuva: Jouni Valikainen

Tornion Energia Oy ja Business Tornio Oy ovat tehneet alustavan sopimuksen biokaasulaitoksen investointisuunnitelman laatimisesta Tornioon Jäkälän jätekeskuksen alueelle. Laskelmia laitoksen kannattavuudesta tehdään parasta aikaa.

– Investointipäätös voi syntyä tämän vuoden lopulla. Ennen päätöstä pitää olla varmuus raaka-aineen riittävyydestä sekä markkinoista. Biokaasulle pitää löytyä käyttäjiä. Torniossa on paljon maataloutta, mikä helpottaa raaka-aineen saantia biotuotelaitokselle, Macon Oy:n bio- ja kiertotalouden asiantuntija Mikko Ahokas kertoo.

Macon on tehnyt esiselvityksen biokaasulaitoksesta sekä Meri-Lapin alueelle sijoitettavista tankkausasemista.

Jos biokaasulaitoksesta tehdään investointipäätös, niin rakentaminen ja luvitus voi viedä pari vuotta aikaa. Biokaasulaitoksen rakentaminen tulisi maksamaan vajaa kymmenen miljoonaa euroa. Yhdeksi osakkaaksi olisi tulossa Tornion Energia Oy.

Wetteri Oy:n Mirva Hoikka ajeli biokaasuseminaariin Skoda Octavian kaasuautolla.
Wetteri Oy:n Mirva Hoikka ajeli biokaasuseminaariin Skoda Octavian kaasuautolla.
Kuva: Jouni Valikainen

Mikko Ahokkaan mukaan Lapin maakunnassa on vain yksi katsastettu kaasuauto. Se on Torandassakin nähtävillä ollut ammattiopisto Lappian autoalan lehtori Tarmo Niskan rakentama kaasukonversio Volkswagen Caddysta.

Wetteri Oy:n Mirva Hoikka on myynyt useitakin kaasuautoja, mutta ne ovat menneet Oulun seudulle. Eihän kukaan osta Lapissa kaasuautoa, jos täällä ei ole tankkauspisteitä.

–Kun tankkauspaikkoja tulee pohjoiseen, niin kaasuautokauppa vilkastuu. Esittelyssä olevalla Skoda Octavialla voi ajaa kaasulla noin 500 kilometriä ja polttoaine maksaa noin 25 euroa. Autossa on myös yhdeksän litran bensatankki. Tämä auto maksaa kaasuversiona 400 euroa enemmän kuin tavallinen bensiinikäyttöinen malli, Mirva Hoikka kertoi.

Edullisten käyttökustannusten lisäksi kaasuauto vähentää liikenteen päästöjä. Henkilöauto päästää Suomessa vuodessa keskimäärin reilut kaksi tonnia hiilidioksidia ilmaan. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat lähes nolla.

Macon Oy:n bio- ja kiertotalouden asiantuntija Mikko Ahokas on havainnut, että Meri-Lapin kunnissa on vahva tahtotila perustaa alueelle biokaasulaitos.
Macon Oy:n bio- ja kiertotalouden asiantuntija Mikko Ahokas on havainnut, että Meri-Lapin kunnissa on vahva tahtotila perustaa alueelle biokaasulaitos.
Kuva: Jouni Valikainen

Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma  on ajanut yli kymmenen vuotta kaasuautolla. Nykyisellä kaasuautolla ajaessaan hän ei edes huomaa eroa onko käyttövoimana kaasu vai bensiini. Hän harmittelee, että liikenteessä käytettävästä puhtaasta biokaasusta puhutaan liian vähän.

– Ilmasto kiittää biokaasulla ajavia autoilijoita. Biokaasun käytöllä on kotimaassa työllistävä vaikutus ja se on edullista. Kaasuautoja on Suomessa noin 15 000 kappaletta ja määrä kasvaa, kun tänne saadaan lisää kaasutankkausasemia. Moni autoilija ei hanki kaasuautoa ja perustelee sitä sillä, että autolla ei voi ajaa Lapissa, koska täällä ei ole tankkausasemia. Kahdessa vuodessa kaasutankkausasemien määrä on lisääntynyt Suomessa kahdellakymmenellä, Jani Hautaluoma muistutti.

Kaasutalousseminaarin oli järjestänyt Business Tornio, joka  hallinnoi Lapin liiton ja kuntien Lapin Kaasutaloussuunnitelma -hanketta.

BIO-18, BIO-20, BIO-21
Jouni Valikainen

Oululainen kiertotalouden toimija Hauru Oy on keksinyt ikiliikkujan tai ainakin jotain sinnepäin. Hauru Oy kerää alueen asukkailta ja yrityksiltä biojätteen talteen, mistä jalostetaan biokaasua. Yhtiö vie jätteet Ruskon jätekeskukseen ja tankkaa autoihinsa biokaasua lähellä sijaitsevasta tankkauspisteestä.

Yrityksen kolme autoa kulkevat biokaasulla, ensimmäinen jo vuonna 2018. Siitä kertoo myös rekisterikilpi BIO-18.

Kaasua käyttävä keräysauto on kalliimpi hankkia, mutta sen käyttökustannukset ovat dieselautoa edullisemmat. Kyse on myös yrityksen imagosta.

– Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta kun keräämme jätteitä biokaasuautoilla. Kalusto on antanut meille myös kilpailuetua. Meidät on valittu noin kymmenessä tapauksessa palveluntuottajaksi, koska käytössämme on biokaasukalustoa, Hauru Oy:n toimitusjohtaja Mikko Hauru kertoi.