Palvelut eivät muutu digitaalisiksi, vaan ne muutetaan digitaalisiksi. Suomeen on syntymässä uusi tiedosta, asiointimahdollisuuksista ja yhteiskunnallisesta osallisuudesta syrjäytyneiden ikääntyneiden ryhmä. Noin neljäsosa yli 55–84-vuotiaista pelkää jäävänsä digitalisoituvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Lähes 40 prosenttia 75–89-vuotiaista ei ole koskaan käyttänyt internetiä.
Useilla iäkkäillä on jäänyt jopa joitakin viranomaispalveluita käyttämättä, koska asiointi on digitaalista.