Porocup: Luonto näytti voi­man­sa – kisa jou­dut­tiin kes­keyt­tä­mään

Kuvagalleria: Pidetyn kiek­ko­ero­tuo­ma­rin ura päättyi Ro­va­nie­mel­lä

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Pe­las­tuu­ko il­ma­ke­hä säh­köau­toi­lul­la?

Hiilidioksidi on ilmaa raskaampaa, joten se pysyy alailmakehässä maanpinnan läheisyydessä silloin, kun sen tuotto tapahtuu lämmityksessä tai liikenteessä. Liikenteen sähköistys poistaa lähes kokonaan hiilidioksidipitoisuuden kasvun alemmassa ilmakehässä.

Raideliikenne onkin jo koko Euroopassa sähköistetty. Maantieliikenne on vähitellen siirtymässä samaan suuntaan. Sähköauton akkujen rakennusaineista alkaa olla puute.

Savukosken Soklin siirryttyä suomalaisomistukseen on mahdollista saada sieltä virtaa akkujen valmistamiseen. Sillä on suuret ree-varat, jotka ovat välttämättömät akkujen valmistuksessa.

Sen lisäksi varsinainen tuote eli fosfori on erinomainen hiilen sidontaan käytettävä aine. Sillä lannoitettu metsä kasvaa huomattavasti nopeammin kuin tavallisen karun metsämaan puusto. Edelleen ree-rikasteesta on poistettava uraani. Sillekin löytyy varmasti läntinen myyntireitti.

Soklin avulla on mahdollista saada kotimaista raaka-ainetta akkuteollisuudelle.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.