Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Pan­de­mia on muut­ta­nut pank­ki­asioin­tia – Asun­to­lai­noi­tus ja vas­tuul­li­nen si­joit­ta­mi­nen ovat jat­ku­neet Nordean Me­ri-La­pin kont­to­reis­sa vilk­kaa­na

Nordean Kemin ja Tornion asuntorahoitusjohtaja Teemu Kantanen (vas.) ja Oulun toimipaikan johtaja Pekka Koskela kertovat, että asuntolainojen koron nousuun ei ole tällä hetkellä kovia paineita.
Nordean Kemin ja Tornion asuntorahoitusjohtaja Teemu Kantanen (vas.) ja Oulun toimipaikan johtaja Pekka Koskela kertovat, että asuntolainojen koron nousuun ei ole tällä hetkellä kovia paineita.
Kuva: Jouni Valikainen

Nordean Kemin konttorin edustalla on parkkitilaa mistä valita. Ei, tilanne ei johdu siitä, että Nordealla ei olisi asiakkaita. Heitä on vähintäänkin yhtä paljon kuin ennen, mutta pankkiasiat hoidetaan nykyisin enimmäkseen puhelimella tai verkon kautta.

– Konttoritapaamisia on enää noin neljä prosenttia kaikista asiakaskohtaamisista. Asiakaskäynnit alkoivat muuttua jo ennen koronapandemiaa ja pandemia vain vahvisti muutosta. Enää ei ole epämääräisiä jonottamisaikoja. Nyt kannattaa varata aika asiakaspalvelusta ja pankkiasiointi hoituu sovittuna aikana joko puhelimitse, chatissa tai fyysisellä käynnillä, Kemissä käynyt Nordean Oulun toimipaikanjohtaja Pekka Koskela  kertoi.

Kemissä ja Torniossa konttorin päivittäispalvelut suljettiin maaliskuussa 2020 eli silloin kun koronapandemia oli Suomessa alkuvaiheessa.

– Jos haluaa fyysisesti asioida pankissa, niin se onnistuu ajanvarauksella. Tyypilliset asiakkaat voivat olla esimerkiksi sellaisia, jotka haluavat tavata kasvotusten varainhoitajan, Nordean Kemin ja Tornion asuntorahoitusjohtaja  Teemu Kantanen  kertoo.

Joskus asiakas voi tarvita suuremman määrän käteistä, mutta pankista sitä ei voi hakea. Viime vuosina käteiskassa ei ollut enää Kemissä ja Torniossa käytössäkään, vaikka ovet olivat normaalisti auki

– Käteisen käyttö on vähentynyt. Pankkiautomaatilta voi nostaa vuorokaudessa maksimissaan 1680 euroa ellei ole itse laittanut rajoitusta nostomäärään. Nordean asiakkaat voivat nostaa käteistä myös Keskon ja Tokmannin liikkeistä tai tilata rahaa postin kautta, Kantanen neuvoo.

Asuntolainaneuvotteluissakaan ei  tarvitse fyysisesti astua pankin kynnyksen yli. Nordeaan on palkattu vuoden aikana yli 200 uutta neuvojaa palvelemaan asiakkaita puhelin- ja etäpalveluissa.

– Asiakkaat saavat henkilökohtaista palvelua juuri heidän asiansa asiantuntijalta, jolloin aikaa säästyy jonottamiselta ja asia tulee usein jo puhelimessa kerralla kuntoon. 85 prosenttia pankkiasioista ratkeaa heti ensimmäisellä soitolla, Kantanen tietää kertoa.

Valtakunnalliseen palvelunumeroon soittaminen voi pahimmassa tapauksessa olla turhauttavaa. Samaa kappaletta on tympeä kuunnella moneen kertaan ja vielä maksaa siitä.

– Tavoitteenamme on saada jonotusaika mahdollisimman lyhyeksi. Katsoin viime tiistain tilastot ja 90 prosenttia soittajista pääsi asiakaspalveluun alle viidessä minuutissa, Kantanen sanoo.

Puhelimessa tai netissä pankkiasioiminen voi silti olla vanhuksille ylipääsemätön kynnys.

– Aukaisimme juuri senioreille aivan oman linjan, minkä kautta he saavat apua asiointiin. Sitä on testattu kesästä asti ja tulokset ovat olleet hyviä. Seniorilinjaa voisi verrata selkokielisiin uutisiin, Pekka Koskela kertoo.

Pankkiasioinnin muuttuminen ei heikentänyt Kemi-Tornio -alueen pankkivirkailijoiden työllisyyttä.

– Asuntorahoituksen suhdannetilanne voi olla erilaista ympäri Suomea. Jos täällä pohjoisessa  asuntokauppa on hiljaisempaa, niin pohjoisessa asuvat asiantuntijamme voivat neuvoa esimerkiksi Helsingissä olevia asiakkaitamme. Valtakunnallinen verkosta tasaa työtä ja takaa pohjoiset työpaikat, Pekka Koskela valaisee.

Nordean kesällä julkaiseman tutkimuksen mukaan 80 prosentti suomalaisista säästää tai sijoittaa varojaan.

– Asuntolainan ottaja aloittaa usein rahastosäästämisen samaan aikaan lainan lyhentämisen kanssa.  Laina-ajat ovat pidentyneet jopa 30 vuoteen ja korot ovat alhaalla, joten lainan maksun kanssa yhtäaikainen säästäminen esimerkiksi rahastoihin on mahdollista. Pitkäaikainen sijoitus on tuottoisaa , Kantanen sanoo.

18–29 -vuotiaiden nuorten aikuisten ryhmässä on säästäminen lisääntynyt.

– Vastuullisuus on tullut mukaan nuorten säästämisessä. Esimerkiksi ilmasto- ja ympäristökysymysten huomioimista omassa sijoitussalkussa  on koettu tärkeäksi, Kantanen sanoo.

Asuntolainakysyntä Meri-Lapissa vilkasta
Jouni Valikainen

Meri-Lapin asuntoluototus on pysynyt Nordeassa koko vuoden aikana tasaisessa kasvussa. Kovin kasvu on tapahtunut Tornion seudulla. Kemissä Stora Enson Veitsiluodon tehtaan lakkauttamispäätös on supistanut asuntolainakysyntää erityisesti omakotitalojen osalta.

–  Ylipäätään Meri-Lapissa ollaan yhä enemmän tietoisia ja kiinnostuneita asuntolainan eri palveluista, jotka tasapainottavat lainan hoitamista niin korkotason muutoksien, elämäntilanteiden kuin yllättävien menojen kohdalla, Teemu Kantanen sanoo.

Meri-Lapissa eniten kauppaa käydään euromääräisesti omakotitalojen osalta. Suurimmat vuositason kasvut on nähty vapaa-ajan asuntojen (+32 %) ja sijoitusasuntojen (+23 %) lainoituksen osalta.