Pääkirjoitus

Paistaa se päivä ri­su­ka­saan Me­ri-La­pis­sa­kin

-

Viime torstaina kemiläiset, merilappilaiset ja  lappilaiset saivat kuulla ilouutisen, että Metsä Fibre rakentaa Pajusaareen uuden biotuotetehtaan. Tehtaaseen liitetään adjektiivit suuri, kallis, moderni, ympäristöystävällinen ja niin edelleen. Rakentamispäätös on hieno juttu. Se tuo kaivattua elinvoimaa alueelle moneksi vuosikymmeniksi eteenpäin.

Kemissä rakennetaan parasta aikaa Pajarinrannan päiväkotia. Sen kustannusarvio on vajaa kuusi miljoonaa euroa. Metsä Fibren biosellutehdas nousee pystyyn 1,6 miljardilla eurolla. Eihän tuo 1,6 miljardia oikein kerro mitään. Kun puhutaan 1 600 miljoonasta eurosta, niin luku tuntuu älyttömän isolta. Kyseisellä rahalla voisi rakentaa noin 270 Pajarinrannan päiväkotia.

Aiempien karvaiden pettymysten jälkeen positiivinen investointipäätös maistuu entistäkin makeammalta. Enää ei tarvitse murehtia Fennovoiman ydinvoimahankkeen perään, kun se päätettiin rakentaa Pyhäjoelle. Simo oli loppusuoralla mukana toisena rakentamispaikkakuntana. Kiinalaisen Kaidin Kemin biojalostamon rakentaminen Ajokseen ei ole varatusta tontista huolimatta edennyt toivottavaan lopputulokseen. Nähtäväksi jää, toteutuuko suunniteltu hanke tulevaisuudessakaan.

Pääministeri Sanna Marin kommentoi tehdaspäätöstä vaisuhkosti. "Se oli odotettu päätös." Marin oli oikeassa. Ainakin Kemissä odotettiin päätöstä kieli pitkällä. Siis positiivista rakentamispäätöstä. Marin voi tarkoittaa, että päätöstä odotettiin jo jonkin aikaa tai sitten päätös oli sellainen, minkä hän odotti olevankin positiivinen investointipäätöksen suhteen. Marinin reaktio oli lievä verrattuna monen muun ministerin twiittauksiin. Ehkäpä pääministeri ei halunnut enempää pahoittaa vihreiden puheenjohtajan, sisäministerin Maria Ohisalon mieltä turhalla meuhkaamisella rakentamispäätöksen puolesta.

Hallitusohjelmassa puhutaan luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämisestä. Valmistuva tehdas käyttää vanhaa tehdasta huomattavasti enemmän kuitupuuta, ja ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr.) ilmaisi huolensa hiilinieluista. Varmasti jostain ilmestyy laskelmat pöytään, hakkaako Suomi jatkossa metsiään enemmän kuin ne kasvavat. On niitä laskelmia ollut ennenkin.  Mikä sitten on kestävä hakkuumäärä ilmastomuutokseen ja metsien monimuotoisuuteen liittyen? Vastaus voi olla hyvinkin erilainen, kun  sitä kysyy metsäteollisuuden edustajilta tai Suomen Luonnonsuojeluliiton asiantuntijoilta.

Rakentamispäätös pistää rattaat rullaamaan. Kemin sataman infraa aletaan parantaa, Tornion ja Laurilan välinen rautatieliikenteen solmukohtaa suunnitellaan sähköistettäväksi. Mielenkiintoista on nähdä, miten Kemi-Tornion lentoliikenne kehittyy. Kai Finnairilla on sen verran pelisilmää, että se pistää pystyyn toimivat lentovuorot Kemi-Tornion ja Helsingin välille. Niin meitä tavallisia matkustajia kuin myös tehdashankkeessa mukana olevia henkilöitä varten.