Vastaa kyselyyn: Miten vie­tät­te tal­vi­lo­maa, vai­kut­taa­ko ra­ha­ti­lan­ne suun­ni­tel­miin?

Kolumni: Totuus odottaa yhä ker­to­jaan­sa

Pääkirjoitus
Tilaajille

Pää­kir­joi­tus: Lapin ikui­suus­ra­ta­han­ke etenee, mutta sen tiellä on yhä esteitä

Pohjoisen rautateiden ikuisuushanke, Kemin Laurilan ja Tornion välisen kisko-osuuden sähköistäminen on lähempänä kuin koskaan aikaisemmin. Näin voidaan päätellä käytännön toimista, joihin liikenne- ja viestintäministeriö on ryhtynyt Sanna Marinin (sd.) hallituksen käskyttämänä. 

Ministeriö jätti äsken rahoitustukihakemuksen Euroopan komissiolle kuudesta liikennehankkeesta. Niistä yksi on Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta-rataosuuden kehittäminen, mikä tarkoittaa käytännössä Suomen ja Ruotsin välisen rautatieyhteyden sähköistämistä. Sähköjunien kulkuesteenä on ollut tähän asti 22,5 kilometrin pituinen, sähköistämätön radanpätkä Kemin Laurilasta Ruotsin rajalle. Ruotsin puolella sähköistettävää rataa on noin kilometri.

Rahoitustukihakemus on ensimmäinen askel kohti modernia, pohjoiselle elintärkeää Perämerenkaaren rautatietä Oulusta Luulajaan.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi