Mainos

”Op­pi­mi­sen ilo on ollut läsnä alusta asti” – kom­mu­ni­kaa­tion ja viit­to­ma­kie­len oh­jaa­jik­si opis­ke­le­vat Eve­lii­na Kumpula ja Hilla Rousu ker­to­vat, miksi va­lit­si­vat Ro­va­la-Opis­ton

Tiesitkö, että Rovala-Opistosta voi valmistua muun muassa lastenohjaajaksi, kommunikaation ja viittomakielen ohjaajaksi sekä koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaksi? Tie ammattikorkeakouluun voi avautua myöhemmin väyläopintojen avulla.

Eveliina Kumpula ja Hilla Rousu opiskelevat molemmat tällä hetkellä kommunikaation ja viittomakielen ohjaajiksi Rovala-Opistossa. ”Opintokokonaisuus on ollut mielenkiintoinen ja opettajat todella kannustavia.”
Eveliina Kumpula ja Hilla Rousu opiskelevat molemmat tällä hetkellä kommunikaation ja viittomakielen ohjaajiksi Rovala-Opistossa. ”Opintokokonaisuus on ollut mielenkiintoinen ja opettajat todella kannustavia.”

Rovaniemeläisellä Eveliina Kumpulalla, 19, ei ollut aikaisempaa kokemusta viittomakielestä, kun hän lähti opiskelemaan kommunikaation ja viittomakielen ohjaajaksi Rovala-Opistoon noin kuukausi sitten.

– Nopeasti opin kuinka loogista ja kuvailevaa viittomakieli on. Ryhmässämme viitoimme heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Jos tuli tenkkapoo, löytyi itsevarmuutta yrittää selittää ja kuvailla asia, vaikkei se mennytkään aivan heti oikein, Kumpula toteaa hymyillen.

Viittomakieltä käyttävät kuurojen lisäksi esimerkiksi huonokuuloiset, mutta yhtä hyvin myös kuulevat, kuten viittomakielen tulkit ja opettajat, kuurojen ja huonokuuloisten perheenjäsenet ja ystävät sekä erilaiset oppijat. Kumpula itse halusi opiskelemaan viittomakieltä, koska kokee, että kielestä voi olla hyötyä tulevaisuudessa työelämässä.

– Erityisesti työskentely huonokuuloisten tai kuurojen nuorten kanssa kiinnostaa minua. Olen toiminut peruskoululla koulunkäynnin avustajana ja pidin työskentelystä sen ikäluokan kanssa, Kumpula kommentoi.

Ennen tätä Kumpula kokeili avoimen kautta metsätalousinsinöörin opintoja, mutta huomasi nopeasti, että kaipasi ihmisläheisempää työtä.

– Kuulin Rovala-Opistosta ensimmäisen kerran tuttaviltani. Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto kiinnosti ja lopulta hain koulutukseen. Sisälle pääsin parissa viikossa soveltuvuuden arvioinnin jälkeen.

Kasvatus- ja ohjausalan tutkinto kiinnostaa

Pellosta kotoisin oleva Hilla Rousu, 16, muutti Rovaniemelle alun perin opintojen perässä. Rousu opiskelee nyt toista vuotta Rovala-Opistossa ja tavoitteena on valmistua kommunikaation ja viittomakielen ohjaajaksi noin parin vuoden päästä.

– Yläasteen jälkeen muut toisen asteen tutkinnot eivät kiinnostaneet, vaan hain kommunikaatioon liittyviä koulutuksia. Tällöin Rovala-Opisto tuli eteeni. Alalla erityisesti työn vaihtelevuus ja monipuolisuus kiehtoivat. Ohjaajana voin työskennellä eri ikäisten sekä erilaisten ihmisten kanssa, Rousu esittelee.

Rovala-Opiston kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto sisältää varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan, kommunikaation ja viittomakielisen sekä koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisalan opintoja. ”Kampuksella on todella hyvä henki”, kehuvat Rousu ja Kumpula.
Rovala-Opiston kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto sisältää varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan, kommunikaation ja viittomakielisen sekä koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisalan opintoja. ”Kampuksella on todella hyvä henki”, kehuvat Rousu ja Kumpula.

Jos Kumpulan opiskelut lähtivät mukavasti käyntiin, voisi Rousu sanoa samaa toisen vuoden aloituksestaan. Opintoihin on sisältynyt muun muassa viittomakielen ja kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen opintoja. Koulupäivät ovat rakentuneet monipuolisesti niin ryhmätöistä kuin yksilötehtävistäkin.

– Ilmapiiri opistolla on hyvä, ja on ollut mukavaa päästä tutustumaan muihinkin vuosikurssilaisiin. Opettajat ovat kannustavia ja aina auttamassa meitä, jos tarvitsemme tukea, Rousu toteaa.

Sekä Rousu että Kumpula kehuvat opintojen joustavuutta. Suurimmilta osin opinnot suoritetaan paikan päällä luokassa, mutta välillä opiskelijoilla on vastapainoksi itsenäistä opiskelua.

Opintojen aikana harjoittelujaksot voi suorittaa niin koulussa, päiväkodissa, vammaispuolella kuin vanhuspuolellakin. Tavoitteena on, että harjoittelujaksojen päätteeksi jokaiselle opiskelijalle selkeytyisi, mille puolelle haluaa erikoistua ja mikä tuntuu omimmalta.

– Jokaisen taustat ovat erilaiset, joten kaikille luodaan oma henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, Kumpula ja Rousu muistuttavat.

Tie ammattikorkeaan voi avautua Kovi-väylän avulla

Jos tutkintoa mielii laajentaa, voi opintojen aikana suorittaa Kovi-väyläopintoja, jotka voi hyväksilukea myöhemmin ammattikorkeakoulussa.

– Perustutkintoa suorittaessa voi tehdä samanaikaisesti ammattikorkeakouluopintoja avoimen Kovi-väylän kautta. Väylä-opintojen tarkoituksena on, että opiskelija pääsee jatkamaan ammattikorkeakouluun ja opinnot lyhenevät lähes vuodella, Rovala-Opiston ammatillisen koulutuksen vastuuopettaja Sari Laatikainen esittelee.

Kovi-väyläopintojen laajuus on 35 opintopistettä. Opiskelija voi suuntautua joko viittomakielen tulkkaukseen (Helsinki) tai kommunikaation asiantuntijaksi (Kuopio).

Jatko-opinnot vilahtavat vähän väliä opiskelijoiden keskusteluissa mukana. Hilla Rousua (oik.) kiinnostaisi suorittaa jossain vaiheessa Humakin tarjoama kommunikaatio-ohjauksen opintokokonaisuus.
Jatko-opinnot vilahtavat vähän väliä opiskelijoiden keskusteluissa mukana. Hilla Rousua (oik.) kiinnostaisi suorittaa jossain vaiheessa Humakin tarjoama kommunikaatio-ohjauksen opintokokonaisuus.

Viihtyisä ja yhteisöllinen koulukampus

Kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat löytyvät lähes joka arkipäivä kampuksen Jokkakulma-rakennuksesta, joka sijaitsee Rovala-Opiston pihapiirissä. Ammatillisen koulutuksen puoli on pieni kooltaan, joten hitsautuminen tiiviiksi ryhmäksi on tapahtunut luonnostaan.

– Kampukselta löytyy monitoimitila, jossa voimme hengailla ja opiskella yhdessä rennommin. On hienoa, että eri vuosikurssien viittomakielen opiskelijat sekä lastenohjaajat juttelevat matalalla kynnyksellä ja kyselevät, miten opinnot sujuvat. Koen, että porukkaan on ollut todella helppo päästä mukaan, Kumpula toteaa hymyillen.

Kurssilaiset ovat päässeet myös osallistumaan erilaisiin tapahtumiin opintojensa aikana. Pari viikonloppua sitten Rousu osallistui viittomakieliselle digikurssille, jossa opiskelijat pääsivät avustamaan viittomakielisiä digiasioissa.

– On ollut opettavaista päästä käyttämään viittomakieltä silloinkin, kun ollut epävarma olo. Erityisesti opettajamme Pekka Pasasen avulla olemme päässeet yli pelosta tehdä virheitä. On hienoa, että opettajat ovat niin kannustavia, Rousu ja Kumpula kommentoivat.

– Oppimisen ilo on ollut läsnä opintojen alusta asti Rovalassa.

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää kasvatus- ja ohjausalan tutkinnoista? Lue lisää Rovala-Opiston verkkosivuilta ja hae opiskelemaan vaikka jo tänään.

ROVALA-OPISTO

Rovala-Opisto on aikuisoppilaitos, jossa annetaan yleissivistävää, vapaan sivistystyön ja ammatillista koulutusta, aikuisten perusopetusta sekä avointa korkeakouluopetusta ja maksupalvelukoulutusta, mm. työvoimakoulutuksena järjestettävää kotoutumiskoulutusta. Lisäksi opistossa järjestetään Opistovuosi –koulutusta oppivelvollisille.

Rovala 5, 96100 ROVANIEMI

Puhelin:

  • toimisto: 040 487 3010
  • rehtori Paula Frantti-Niemelä: 040-3526547
  • ammatillisen koulutuksen vastuuopettaja Sari Laatikainen 040-7180085

rovala-opisto@rovala.fi

www.rovala.fi