Koronaseuranta: Kemin Hepolan kou­lus­sa jouk­ko­al­tis­tu­mi­nen tiis­tai­na, Ro­va­nie­mel­lä on ollut mah­dol­li­nen yö­ker­ho­al­tis­tu­mi­nen Pahassa Kur­jes­sa

Analyysi: Kit­ti­lä-teat­te­rin jat­koil­la – kä­rä­jä­oi­keu­des­sa poh­di­taan taas Kit­ti­län viime vuosien kään­tei­tä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ope­tuk­ses­sa­kin tulee jo va­rau­tua ko­ro­nan­jäl­kei­seen aikaan

Näkökulma

Koko korona-ajan lapsia ja nuoria on kasvatettu ja koulutettu. Opettajat ja oppijat ovat sopeutuneet kaikkiin tapoihin, joilla jo yli vuoden verran on opetettu ja opittu. On aika pohtia, missä olemme onnistuneet ja missä emme. Erityisen tärkeää on, että jokainen opetuksen järjestäjä – tavallisesti kunta – laatii tarkan suunnitelman siitä, miten koronan jälkeen siirrytään uudenlaiseen arkeen. Välitilaan emme voi jäädä.

Opetus- ja kulttuuriministeriö teetti talvella tutkimuksen korona-ajan vaikutuksista toisen asteen opiskeluun. Tutkimus tehtiin koulutuksen järjestäjille, opettajille ja opiskelijoille. Tulokset eivät olleet läheskään kaikilta osin erityisen hyviä.