Live: Katso tästä Arctic Volleyn ja Vam­pu­lan ottelu kello 17

kolumni: Kuka sinä olet sil­loin, kun kukaan ei ole kat­so­mas­sa?

pääkirjoitus: Esi­mer­kil­lä on voimaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Nato on myös mark­ki­na­paik­ka

Näkökulma

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ei ole vain taitava poliitikko, vaan myös kunnianhimoinen liikemies, joka saa haluamansa neuvotellen. Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyyshakemuksiin liittyvässä pelissä on käynyt selväksi, ettei kyse ole vain puolustusyhteistyöstä liittoumassa vaan myös yhteisistä markkinoista. Voivatko uudet tulokkaat hyötyä asemastaan taloudellisesti?

Naton laajentuminen Pohjoismaihin ovat saaneet monet pallot pyörimään. Monet maat kasvattavat puolustusbudjettejaan ja vahvistavat heikkoja kohtiaan – useimmat Nato-maat pyrkivät käyttämään 2 prosenttia bkt:taan puolustukseen. Tämä merkitsee hankintojen huomattavaa kasvua.

Natolla on logistiikkavirasto (NSPA) Luxemburgissa. Sen toiminta-ala ei ole yhtä laaja kuin YK:n hankintaelimillä, vaan se keskittyy yhteisiin harjoituksiin ja yhteisesti hankittuihin asejärjestelmiin ja logistiikkapalveluihin.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.