Muis­tat­ko tämän? 22 vuotta sitten kär­vis­tel­tiin yli 50 asteen pak­ka­sis­sa La­pis­sa: "Autot ruik­ki­vat nes­tei­tä, sähköt poikki Ina­ris­sa"

Autojen renkaat kivettyivät neliskanttisiksi. Turverekat hyytyivät, eivätkä saaneet polttoainetta kaukolämpölaitokseen. Useita kouluja ja päiväkoteja suljettiin. Varusmiehiä yöpyi teltoissa, vaikka lämpölukema painui 48 astetta miinukselle. Tärkein ammattilainen oli putkimies.

-
Kuva: Kaisa Vänskä

Tämä on uusintajuttu, joka on julkaistu ensimmäisen kerran 4.1. 2017.

22 vuotta sitten Lapissa kärvisteltiin vuosituhannen ennätyspakkasissa. Tammikuun lopulla reilun viikon kestäneiden ennätyspakkasten aikana mitattiin eri puolilla Lappia yleisesti liki -50 asteen pakkaslukemia.

Virallisen ennätyksen teki kahteen kertaa Kittilän Pokka: ensin keskiviikkona 27. tammikuuta -51 astetta ja seuraavana päivänä se paransi ennätystä vielä puolella asteella  -51,5 pakkasasteeseen.  Pokka löi niukasti yli kymmenen vuotta voimassa olleen Sallan Naruskan ennätyksen.

Elämä sujui ennätyspakkasista huolimatta melko normaalisti. Suurin osa ihmisistä kävi töissä ja lapset kouluissa, mutta eivät sentään kaikki.

Sinetässä rehtori pani koulun ovet kiinni torstaina 28.1.1999 klo 10.15, kun kolmannes oppilaista oli poissa linja-auton petettyä ja sähköjen katkettua. Pari sataa oppilasta oli pois myös Nivavaaran yläasteelta, kun linja-auto pakastui lähtökuoppiinsa eikä kuljettanut koululaisia Koskenkylästä ja Ylikylästä.

Myös muualla Lapissa oli useita kouluja ja päiväkoteja pakkasen takia suljettuna. Muoniossa koululaisille kuljetettiin ruokaa paloautolla.

Tärkein ammatti oli putkimies

Tärkein ammatti pakkasten aikana oli putkimies. He tekivät töitä vuorotta ja lämmittelivät jäätyneitä vesijohtoja. Myös pakkasten päätyttyä heidän urakkansa jatkui.

Myös taksikuskit ja bussikuskit tekivät pitkiä päiviä, sillä monet ihmiset turvautuivat julkisiin kulkuvälineisiin, kun oma menopeli hyytyi kotipihalle.  Taksin ulakeskus ruuhkautui ja autoa sai jonottaa kymmeniä minuutteja.

Rantavitikalle liikennöi viikon ajan busseja normaaliin verrattuna kolminkertainen määrä. Junat ja lentokoneet myöhästelivät jonkin verran.

Tiukin paikka koettiin Inarissa, kun sähköt katkesivat tiistaina 27. tammikuuta useiksi tunneiksi noin tuhannelta Inarin kirkonkylässä ja sen lähistöllä. Pakkasessa yritettiin selvitä lämmittämällä takkoja ja kiukaita, jopa kuumia kiuaskiviä käytettiin vesijohtojen sulattamiseen.

Vian korjaaminen maastossa ei paukkupakkasissa ollut helppoa, kun moottorikelkatkin tahtoivat hyytyä. Lopulta vika saatiin korjattua, kun inarilainen sähköasentaja Timo Portti sai alleen poromies Jouni Aikion vasta ajosta tulleen ja käyntikuntoisen kelkan. Inarissa oli jo valmiina asukkaiden evakuointisuunnitelma, jos vikaa ei olisi saatu korjattua.

Rovakairan alueella Kittilässä oli noin 2500 ihmistä liki pari tuntia ilman sähköä.

Autojen muoviosat rikkoontuivat

Etenkin dieselautot hyytyivät pakkasilla. Kovalla pakkasella rauta on haurasta, öljy jäykkää ja letkut hauraita. Kemijärven sellutehtaan puuvarastot  riittivät, vaikka puutavararekkoja ei muutamaan päivään ollut ajossa.

Autojen muoviset osat olivat erityisen rikkoutumisherkkiä, ne halkesivat jo miltei hipaisusta. Autojen renkaat kivettyivät neliskanttisiksi ja karkasivat vanteilta, jos lähti liikkeelle varomattomasti. Inarin kirkonkylässä yhdestä autosta karkasivat  molemmat eturenkaat samanaikaisesti.

Rovaniemen kaukolämpölaitos vaikeuksissa. Suosiolan tehoa piti pudottaa puoleen, kun turvetta kuljettaneista rekoista seitsemän hyytyi matkalle.
Rovaniemen kaukolämpölaitos vaikeuksissa. Suosiolan tehoa piti pudottaa puoleen, kun turvetta kuljettaneista rekoista seitsemän hyytyi matkalle.
Kuva: Markku Leskinen

Suosiolan kaukolämpölaitoksen teho putosi puoleen, kun sille turvetta kuljettaneet rekat hyytyivät suolle tai tielle. Myös turpeen lastauskone rikkoutui Turkkisuolla.   Lämmöntuotannon vajetta korjattiin käynnistämällä kaikki mahdolliset öljylaitokset.

Yksityistalouksia pyydettiin välttämään sähkösaunojen lämmitystä ja säännöstelemään kuuman veden käyttöä.

- Näin kylmää ei postinjako ole ollut ikinä,  30 vuotta Sodankylässä postia jakanut Voitto Poikela kertoi. Poikela lykkäsi pyöräänsä ja tarakalla oli posti, ajamista ei voinut ajatellakaan. UR:n jakelukin takkuili pakkasten takia ennätyspäivänä torstaina 28. tammikuuta.

Tunturirallin avajaiset peruttiin

Tunturirallin avajaiset Lapinaukean kentällä peruttiin, mutta ralli saatiin kuitenkin ajettua läpi, kun pakkaset hellittivät  perjantaina.

Sodankylän jääkäriprikaatissa ei pakkasista piitattu. Komppania  peruskoulutuksessa olleita varusmiehiä yöpyi teltoissa, vaikka lämpölukema painui 48 astetta miinukselle. Teltat tosin pystytettiin pakkasten takia lähelle kasarmia. Taistelun sijaan harjoituksissa opeteltiin kylmässä selviytymistä.

Elohopeakin hyytyi ennätyspakkasilla, paljasti STT 28.1. 1999. Elohopea ei ulkolämpömittareissa toimi, jos pakkanen painuu alle -38,8 asteen,  siinä  lukemassa elohopea jo jäätyy.

Ilmatieteen laitoksen minilämpömittareissa käytetään värjättyä alkoholia, jonka jäätymispiste on -115 astetta.

Kittilän Pokan sääaseman hoitaja Maija-Liisa Majava totesi Suomen historian tylyimmät viralliset pakkaslukemat. Maanpinnassa oli vieläkin kylmempää, -52,1 astetta!
Kittilän Pokan sääaseman hoitaja Maija-Liisa Majava totesi Suomen historian tylyimmät viralliset pakkaslukemat. Maanpinnassa oli vieläkin kylmempää, -52,1 astetta!
Kuva: Antti Sallinen

Lintulaudat hiljenivät pakkasella, koska eläimet eivät halunneet tuhlata voimiaan liikkumiseen. Pahiten vaikeuksissa olivat pikkulinnut, jotka pakenivat rakennusten koloihin ja räystäisiin lämmittelemään. Pikkulintujen pakkaskestävyydessä on eroja: esimerkiksi hömötiainen on sopeutunut pakkaseen paremmin kuin talitiainen.

Jopa riekkojen tiedettiin jäätyneen kieppeihinsä pakkasella.

Sen sijaan suuret nisäkkäät kuten porot ja hirvet selvisivät pakkasella paksun rasvakerroksensa ja hyvän lämpötaloutensa avulla.

Pakkastalven jälkeen ihmiset alkoivat remontoida kotejaan. Varaavien takkojen ja tulisijojen tärkeys ymmärrettiin ja niitä rakennettiin saman vuoden lämpöisenä kesänä ennätysmäärä lappilaiskoteihin.

Lähde: Lapin Kansa 27.1.-29.1.1999.

Kooste julkaistu Uusi Rovaniemi -lehdessä 9.1.2009.

Korjaus 4.1. klo 13.30: Pakkasista on kulunut jo 18, ei 17 vuotta.

ENNÄTYKSIÄ

Ennätyspakkaset

Suomen ja EU:n kylmin

28.1. 1999 Kittilän Pokka -51,5 astetta

28.1. 1999 Kittilän Pulju -50,5 astetta

6. 1. 1985 Sallan Naruska - 50,4 astetta

Rovaniemen kylmin

28.1. 1999 rautatieasema -42,8 astetta, lentoasema -42,8 astetta

Maapallon kylmin

Heinäkuussa 1983 Antarktiksella -89,1 astetta

Kerran elämässä

Taru Salo Muistan, kun minua harmitti, kun tammikuussa 1999 kärvistelin Helsingissä sisätiloissa kursseilla, ja samaan aikaan Rovaniemellä koettiin vuosisadan ennätyspakkasia.

Olin polleaa ja kehuskelin parin kymmenen asteen pakkasessa tupakkatauolla värjötteleville kurssikavereille, kuinka mies oli aamulla vienyt lapset tarhaan pulkalla ja mennyt bussilla töihin, vaikka mittari näytti liki 50 asteen pakkaslukemia. Mitäs me pienistä.

Kurssi onneksi loppui ja pääsin kotiin ennen kuin ennätyspakkaset loppuivat. Muuten olisin missanut vuosisadan pakkaset ja kenties koko elämäni ainoan tilaisuuden kokea, miltä tuntuu superkylmä ilma.

Se todella tuntui luissa ja ytimissä. Turistit olivat haltioissaan: nyt heillä oli todellinen extreme-elämys kotona kerrottavaksi.

Vaatetta vedettiin niin paljon kuin päälle mahtui ja kaapeista löytyi. Pari pipoa, karvalakki ja huppu päähän, kaulahuivi ja kommandopipo kasvojen ympärille, parit pitkät kalsarit, välihousut ja toppahousut ja sitä rataa.

Ihminen pärjäsi, mutta koneet eivät. Autot eivät lähteneet liikkeelle, vaikka niitä olisi lämmittänyt roikan päässä kuinka monta tuntia. Jos starttasi, ohjaus oli jäykkä ja vaihteet eivät tahtoneet liikkua mihinkään. Renkaat olivat kovat kuin kivet ja neliskanttiset.

Lappilainen yhteiskunta ja infrastuktuuri kesti kunnialla ennätyksen, vaikka läheltä piti tilanteita koettiin etenkin Inarissa, kun sähköt katkesivat useiksi tunneiksi.

Kovimpia pakkasia kesti viikon ja aivan huippulukemia mitattiin kolmena päivänä. Kun pakkaset sitten lauhtuivat parilla kymmenellä asteella, ilma tuntui todella lämpöiseltä. Lauhtumisen myötä alkoi putkimiesten kiireisin aika, kun putket paukahtelivat rikki. Loppuvuonna Lapissa muurattiin ennätysmäärä varaavia takkoja.

Edes Lapin kylmimmillä perukoilla ei koeta enää joka vuosi 40 asteen pakkasia, 30 miinusasetettakin on 2000-luvulla ollut tiukassa.

Ennätyspakkaset pitää kokea kerran elämässä, mutta yksi kerta riittää ainakin minulle.

Inarilaisia otti pattiin: Siellä paleltiin yli viikko, mutta muut veivät ennätykset

Taru Salo Kittilän Pokka on yhä virallisesti Euroopan unionin kylmin kolkka. Ennätys saattaa säilyä pitkään, sillä meteorologien mukaan viime vuosituhannen lopun ennätyspakkasia koetaan tuskin edes yhtä kertaa vuosisadassa.

Lapissa kilpailtiin pitkin ennätysviikkoa, missä on kylmintä ja missä palellaan eniten. Etenkin inarilaisia otti pattiin, sillä muut veivät viralliset ennätykset, vaikka Inarissa paleltiin kovissa pakkasissa pisimpään, yli viikon.

Naruska menetti ennätyksensä, vaikka siellä mitattiin vielä kylmemmät lukemat kuin Pokassa eli -54,4 pakkasastetta. Koska virallinen mittauspiste oli tunnetusti kylmästä ennätyskylästä siirretty puolitoista vuotta aiemmin kirkonkylälle, eivät Vaisalan mittarin lukemat olleet virallisesti enää ennätyskelpoisia.

Naruskan asema lopetettiin, kun rajavartioasemalla loppui manuaalinen havainnointi.

Kansan mielestä Ilmatieteen laitoksen mittarit olivat väärissä paikoissa. Kotimittareissa luettiin keskiviikon ja torstain (27. ja 28.1.) aikana yleisesti yli -50 asteen lukemia. Ilmatieteen laitoksen viralliset mittauspisteet eivät nimittäin sijainneet erityisen kylmissä paikoissa vaan keskimääräpaikoissa. Itäisessä Inarissa kotimittareissa mitattiin lähelle -60 asteen pakkaslukemia.

Lehtemme selvitteli soittokierroksella kotimittareiden ennätyksiä: sen mukaan kylmin paikka oli Inarin Kuttura, jossa Ivalokivarressa asuvan Reijo Maggan kotimittarin lukemat tippuivat -59,5 pakkasasteeseen.

- Lappi oli Euroopan unionin kylmin paikka - yhtä kylmä kuin Siperia, joka opettaa. (LK/Petteri Holma 31.1.1999)

Kova pakkasjakso päättyi perjantaina 29. tammikuuta, kun pakkaslukemat alkoivat enää kakkosella tai kolmosella. Sää lauhtui edelleen ja tammikuun lopussa päästiin jo normaaleihin talvilukemiin.

Naruska sai jo syksyllä 1999 takaisin virallisen statuksen, kun sinne perustettiin osin talven kokemusten takia automaattinen säähavaintoasema.

- Tiesimme, että Naruskassa on usein kylmää ja halusimme myös osin saamamme palauetteen takia palauttaa sinne säaseman, meteorologi Jukka Julkunen Ilmatieteen laitokselta kertoi vuonna 2009 Uudelle Rovaniemelle.

Sitä päivää saadaan ehkä odottaa pitkäänkin, että kylmyyden Suomen ennätys tai edes Rovaniemen ennätys rikotaan.

Rovaniemellä lämpötila mitataan kahdesta paikasta: paikakunnan virallinen lukema saadaankin lentoasemalta. Siellä lämpötilat ovat aina lauhempia kuin kaupungissa, lentoaseman ennätys samalta päivältä on vain - 38,1.

- Epätodennäköistä, mutta mahdollista, kommentoi meteorologi Jukka Julkunen (UR 9.1.2009) yhtä kylmien ilmojen todennäköisyyttä jatkossa, meidän ennätyspakkasten kokeneiden elinaikana.

Jukka Julkunen oli tammikuussa 1999 työvuorossa kylmimmän jakson aikana. Aivan huippupakkasia kesti kolme päivää – tiistain, keskiviikon ja torstain (27.-29.1.) Hän muistaa, että oli vaikea ennustaa, kuinka kylmää todella oli tulossa.

- Emme alussa edes uskaltaneet ennustaa mitään 50 asteen lukemia vaan ennusteisiin pääsi syntymään varsinkin aluksi kymmenenkin asteen virheitä, Julkunen muisteli Uudelle Rovaniemelle.

Julkusen mukaan virheet johtuivat siitä, että supertietokoneet eivät pystyneet kuvaamaan tarkoin aivan maan pinnalla vallitsevaa säätä.

Vieläkin ennustaminen vastaavassa tilanteessa olisi vaikeaa. Vesihöyryt ja maanpinnan lämpö vaikeuttavat ennustamista aina puolen kilometrin korkeuteen asti.

- Muistan, että kävelin kaupungilla ihan vain huvikseni. Halusin kokea poikkeuksellisen kylmyyden. Puin kaikki mahdolliset talvivaatteet päälle. Kaduilla oli ruskeita läikkiä, kun autot olivat ruikkineet nesteet ulos, hän kertoi.