Mainos

Mitä yh­teis­tä on ho­tel­lin con­cier­gel­la ja au­to­myy­jäl­lä?

-

Olen hiljattain vaihtanut urani matkailualalta autoalaan. Ehdin työskennellä matkailun parissa yli 10 vuotta, nyt olen ollut automyyjänä muutaman kuukauden. Mitä sellaista turkkilainen hotelli-concierge taitaa, minkä turvin hän voi pärjätä Lapissa automyyjänä? Lyhyt vastaus: asiakaspalvelun.

Olen yksi harvoista Suomessa, joka on saanut kansainvälisesti arvostetun Concierge Le Clefs d’Or -tunnustuksen. Tunnustus kertoo poikkeuksellisen hyvästä asiakaspalvelusta ja paikallistuntemuksesta. Omassa yrityksessäni kehitin myös ainutlaatuisen konseptin, jonka avulla Rovaniemen majoituskohteet pystyivät palvelemaan matkailijoita ensiluokkaisesti. Ulkomaalaistaustaisena minun on täytynyt ja täytyy yhä voittaa suomalaisten luottamus. Kun onnistuin myymään kehittämäni konseptin paikallisille, aloin ajatella pystyväni myymään muutakin.

Ulkomaalaistaustaisena minun on täytynyt ja täytyy yhä voittaa suomalaisten luottamus.

Miksi kaikista vaihtoehdoista juuri autojen myynti? Koska olen kokenut, ettei autoa ostaessa aina saa riittävän hyvää palvelua. Erityisesti ulkomaalaistaustaista ei yleensä oteta vakavasti autokaupassa – ei edes silloin, jos tekee investointeja yritykseen ja ostaa kalustoa firmalleen. Huomasin autokaupoilla myös monesti, miten naisille myytiin autoja. ”Minkä väristä autoa olet hakemassa?” saatettiin kysyä, kun vastaavasti miehiltä tiedusteltiin ensimmäisenä ”Minkälaista tai mitä autoa olet hakemassa?”. Tasa-arvo tuntui kaukaiselta.

Sitten Pörhön Autoliike etsi palvelukseensa innovatiivista myyjää. Tunnistin itseni: haluan nostaa autoalan asiakaspalvelun täysin uudelle tasolle. Loistava asiakaspalvelu tarkoittaa monia asioita, mutta yhtenä tärkeimpänä haluan olla osaltani varmistamassa, että auton ostaja saa erinomaista palvelua sukupuoleen, etnisyyteen tai muihin tekijöihin katsomatta. Pörhöllä olen saanut huomata työskenteleväni samalla tavalla ajattelevien ihmisten kanssa.

Kun asiakas tulee toisesta kulttuurista, lisää se uusia kerroksia asiakasymmärrykseen ja kommunikointiin.

Tasa-arvon lisäksi asiakkaan palvelu lähtee minulla kuuntelusta. Loistavan palvelukokemuksen on mahdollista syntyä, kun myyjä todella kuulee ja ymmärtää asiakasta: kuka asiakas oikein on? Millainen hän on persoonaltaan ja millaista hänen arkensa on? Mitä tarpeita juuri hänellä on? Kun asiakas tulee toisesta kulttuurista, lisää se uusia kerroksia asiakasymmärrykseen ja kommunikointiin. Tiesitkö, että pakistanilaiset pudistavat päätään ollessaan kanssasi yhtä mieltä? Hyvän palvelun toteutuminen edellyttää myös kulttuurien tuntemista.

Kun aikoinaan muutin Lappiin ja menin ostamaan uutta autoa, kaikki tuttavani kielsivät hankkimasta ranskalaista autoa: ”Se ei Lapin talvessa pärjää.” Silloin jo vuosikymmenen verran Suomen talvia kokeneena tottahan toki uskoin heitä. Nyt myyn Pörhöllä Citroënin ja Peugeot’n autoja, Nissaneiden ohella. Tunteakseni nämä merkit läpikotaisin olen ottanut ne ajoon ja yllättynyt. Miksi niin monella istuu tiukassa ajatus siitä, etteivät nämä merkit sovi arktiseen pääkaupunkiimme, saati napapiiriä pohjoisemmas?

Tässä uutinen: ranskalaiset autot pelaavat Lapissa.

Tässä uutinen: ranskalaiset autot pelaavat Lapissa. Olen laittanut asiakkaani kokeilemaan ranskalaisautoja ja saanut kovimmatkin epäilijät ihastumaan ja kehumaan niitä. Lisäksi ne ovat tyylikkäitä ja todella mukavia ajaa. Eräskin taksinkuljettaja vasta kertoi, kuinka hänen asiakkaansa oli halunnut ottaa kuvan kuljettajalle myymästämme Peugeot’sta, kun sen kyydissä oli ollut niin miellyttävää.

Jokaisella autonostajalla ja -omistajalla on erilaiset kokemuksensa eri merkeistä ja malleista. Se ei tarkoita, että toisen valitsema automerkki olisi hyvä tai huono. Yhden mieltymykset ovat vain erilaiset kuin toisen. Palataan taas siihen, kuinka myyjän on tunnettava asiakkaansa. Auton osto on isoin investointisi asunnon hankinnan jälkeen. Millainen auto, varustelu ja ajoelämys sopivat juuri sinulle parhaiten?

Sinun tarpeesi. Sinun tyylisi. Sinulle sopivin merkki ja malli. Ne ovat tärkeimmät asiat autokaupassa – sekä se, että saat parasta palvelua juuri sellaisena kuin olet. Minun ja kollegoideni tehtävä on tarjota sitä sinulle.

Kirjoittaja on Citroën-, Nissan- ja Peugeot-merkkien automyyjä Pörhö Lapin Autossa.

Asiakaspalvelu on Suhalle sydämen asia. Taitoja hiotaan jokaisessa kohtaamisessa, niin töissä kuin kotona.
Asiakaspalvelu on Suhalle sydämen asia. Taitoja hiotaan jokaisessa kohtaamisessa, niin töissä kuin kotona.
Pörhö – meissä on enemmän yritystä

Kiinnostuitko Citroën-, Nissan- tai Peugeot-merkkien autoista? Ota yhteyttä:

Süha Yesilyurt, puh. 020 762 4343, suha.yesilyurt@porho.fi 

Palvelu suomeksi, turkki sekä että englanniksi.


Pörhö Lapin auto

Alakorkalontie 1, 96300 Rovaniemi

Automyynti: 0207624360

Vaihde 02076244

Avoinna: ma–pe 9–17, la 10–14

www.porho.fi/toimipaikat/yhteystiedot/porho-lapin-auto/772/0/ 


PÖRHÖN AUTOLIIKE

Pörhö Rovaniemi on osa Pörhö-ketjua, johon kuuluu 13 autoliikettä. 65-vuotias Pörhön Autoliike on perustettu Torniossa vuonna 1956, ja on siten yksi Suomen vanhimmista toimijoista alalla. Ketjun liikkeet sijaitsevat yhdeksällä paikkakunnalla Lapissa, Kainuussa, Koillismaalla, Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla sekä Pohjois-Savossa. Pörhön kautta löytää vuoden aikana noin 10 000 autoa omistajansa. Yritys noudattaa ISO 9001 -johtamisen laatustandardia ja ISO 14001 -ympäristöstandardia.

-