Juhlallisuudet: Ro­va­nie­mel­lä ja Kemissä it­se­näi­syys­juh­lia vie­te­tään etänä

Ylennykset: It­se­näi­syys­päi­vän ylen­nyk­set puo­lus­tus­hal­lin­nos­sa ja re­ser­vis­sä – katso tästä Lapin ylen­ne­tyt

Tilaajille

Milloin on aika huo­les­tua lä­hei­sen ajo­ky­vys­tä? Neu­ro­lo­gi Mikael Ojala neuvoo, mil­lai­siin asioi­hin toisen au­toi­lus­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mio­ta

”Jos ajaminen on erittäin huonoa, mutta kuljettajan mielestä edelleen ihan ok, se puhuu jo vahvasti ajokiellon puolesta”, Ojala sanoo.

Motoriset taidot ovat liikenteessä tärkeitä kaiken ikäisille. Jos seniorikuljettajan pää ei enää käänny riittävästi, hän on heikoilla risteystilanteissa.
Motoriset taidot ovat liikenteessä tärkeitä kaiken ikäisille. Jos seniorikuljettajan pää ei enää käänny riittävästi, hän on heikoilla risteystilanteissa.
Kuva: Aleksi Makkonen

Kerran opittu ajokyky ja sen vähittäinen hiominen liikenteessä kantaa meitä kaikkia läpi melkein koko elämän. Ennemmin tai myöhemmin edessä on kuitenkin aika, jolloin rattiin ei enää pitäisi tarttua. Mutta koska se hetki on?

Neurologi ja liikennelääkäri Mikael Ojala muistuttaa tosiasiasta: ihminen itse ei usein edes huomaa eikä osaa arvioida oman ajokykynsä puutteita – erityisesti, jos kyky käsitellä ja omaksua uutta tietoa on rajoittunut.