Tähtijuttu: Lappi on Naton sol­mu­koh­ta, sanoo Ul­ko­po­liit­ti­sen ins­ti­tuu­tin johtaja Mika Aaltola

Kysely: Var­jos­taa­ko korona pik­ku­jou­lu­ja? Osal­lis­tu Lapin Kansan net­ti­ky­se­lyyn

Linnan juhlat: Saitko kutsun Linnan juh­liin? Il­mi­an­na itsesi tai tut­ta­va­si Lapin Kansan toi­mi­tuk­sel­le

Äänestys: Mikä on vuoden 2022 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma?

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Mihin tar­vit­sem­me yliop­pi­las­kir­joi­tuk­sia?

Koulu on monelle ahdistuksen aihe. Lapsilta vaaditaan enemmän ja aiemmassa vaiheessa. Psykologian professori emerita Liisa Keltinkangas-Järvinen kritisoi (Yle) ankarasti koulutusjärjestelmän kuormittavuutta ja sitä, miten “vääristä” valinnoista rangaistaan. Hänestä lapsille asetetaan liikaa vaatimuksia siitä, miten aikaisessa vaiheessa täytyy osata suunnitella koulupolkua ja elämää. Tämä on johtanut siihen, että erot parhaiten ja heikoiten pärjäävien oppilaiden välillä kasvavat, vanhempien koulutustaso periytyy lapsille ja mielenterveyden haasteet lisääntyvät.

Keltinkangas-Järvisen mukaan koulu-uudistuksissa ei ole huomioitu psykologisten tutkimusten tuloksia. Jos ongelmien juurisyitä ei korjata poliittisilla päätöksillä, mielenterveyspalvelujen kysynnän kasvu jatkuu.

Yksi hänen kritisoima teema on Sipilän hallituksen pääsykoeuudistus.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.