ROPS: Ro­va­nie­men Pal­lo­seu­ra he­rät­tää huolta ja pet­ty­mys­tä – ­ky­syim­me tuntoja va­paaeh­toi­sel­ta, jä­se­nel­tä, kan­nat­ta­jal­ta ja ju­nio­ri­pe­laa­jien van­hem­mal­ta

Kysely: Var­jos­taa­ko korona pik­ku­jou­lu­ja? Osal­lis­tu Lapin Kansan net­ti­ky­se­lyyn

Äänestys: Mikä on vuoden 2022 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma?

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Me­nes­ty­mi­nen vaatii ris­kin­ot­toa

Näkökulma

H&M, Ikea, Spotify, Husqvarna – muutama esimerkki tunnetuista ruotsalaisyrityksistä ja -tuotemerkeistä. Osaavatko länsinaapurimme muuttaa kullaksi kaiken mihin koskevat? Siltä vaikuttaa. Maailmanlaajuisten tuotemerkkien lisäksi Ruotsissa on onnistuttu säilyttämään yritysten omistajuus ruotsalaiskäsissä. Tämä koskee etenkin alansa johtavia teollisuusyrityksiä, jotka ovat muodostaneet Ruotsin elinkeinoelämän selkärangan.

Nopeasti kasvavien ja lupaavien yritysten omistajuus karkaa helposti ulkomaille maissa, joiden teollisuushistoria on suppea ja lyhyt. Houkutus myydä on suuri, eivätkä rakenteet ja ympäristö kannusta pitkäjänteisiin tavoitteisiin ja sukupolvien yli ulottuvan yritystoiminnan luomiseen.

Valtion suuryrityksillä oli Suomessa merkittävä rooli maan siirtyessä maataloudesta teollistuneeseen yhteiskuntaan.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.