kolumni: Päi­vä­kir­ja: Re­ser­vi­läis­toi­min­ta tuo so­pi­vas­ti jän­ni­tys­tä ta­sai­seen arkeen

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Me­nes­ty­mi­nen vaatii ris­kin­ot­toa

Näkökulma

H&M, Ikea, Spotify, Husqvarna – muutama esimerkki tunnetuista ruotsalaisyrityksistä ja -tuotemerkeistä. Osaavatko länsinaapurimme muuttaa kullaksi kaiken mihin koskevat? Siltä vaikuttaa. Maailmanlaajuisten tuotemerkkien lisäksi Ruotsissa on onnistuttu säilyttämään yritysten omistajuus ruotsalaiskäsissä. Tämä koskee etenkin alansa johtavia teollisuusyrityksiä, jotka ovat muodostaneet Ruotsin elinkeinoelämän selkärangan.

Nopeasti kasvavien ja lupaavien yritysten omistajuus karkaa helposti ulkomaille maissa, joiden teollisuushistoria on suppea ja lyhyt. Houkutus myydä on suuri, eivätkä rakenteet ja ympäristö kannusta pitkäjänteisiin tavoitteisiin ja sukupolvien yli ulottuvan yritystoiminnan luomiseen.