Keskiviikkona ukkostaa: Koko maassa nyt poik­keuk­sel­li­sia hel­tei­tä – ­kes­ki­viik­ko­na etenkin Länsi- ja Luo­teis-Lap­piin luvassa vaa­ral­li­sen voi­mak­kai­ta uk­kos­puus­kia

Kolumni: So­vin­non te­ke­mi­nen on pro­ses­si

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Tilaajille

Ma­jak­ka­lai­va Kemi sai uuden elämän Kot­kas­sa – Ajoksen sataman työ­juh­ta on ainoa museoon pe­las­tet­tu ma­jak­ka-alus

Karskiin laivaelämään sään ja meren armoilla toivat järjestystä harrastukset ja rutiinit. Miehistö heitti huulta ja tikkaa, ja emäntä hemmotteli perjantaisin hernekeitolla ja pannarilla. Kotkasta löytyy myös jäänmurtaja Tarmo, joka oli käytössä pitkään.

Kemi on ainoa purjehduskunnossa pidetty ja museoitu kotimainen majakkalaiva. Siihen pääsee tutustumaan Merikeskus Vellamon laiturissa Kotkassa. Alus on avoinna kävijöille 4. syyskuuta asti.
Kemi on ainoa purjehduskunnossa pidetty ja museoitu kotimainen majakkalaiva. Siihen pääsee tutustumaan Merikeskus Vellamon laiturissa Kotkassa. Alus on avoinna kävijöille 4. syyskuuta asti.
Kuva: Kari Pitkänen

Maakrapu tuntee kunnioitusta majakkalaiva Kemin puukansilla ja kapeilla käytävillä. Tämä on ollut kaiken kestävien miesten ja naisten työpaikka.

Tilaa ei ole paljon, ja mukavuudet ovat vähissä. Töitä tehtiin 4–6 tunnin vuoroissa vuorokauden ympäri sään ja olosuhteiden armoilla. Vapaa-ajan viihdykkeitä olivat televisio, radio, kirjat ja seurustelu muun miehistön kanssa.