Pääkirjoitus

Lupailu riittää jo, teillä on tekojen aika

Pohjois-Kittilän sivukylät ovat odottaneet puoli vuosisataa sitä, että alueen tiet kunnostetaan kestämään niille suunniteltua käyttöä eli autoilua

Kittilän Tepaston tietä on välillä vaikea uskoa yleiseksi tieksi. Kittilän Tepaston tie on huonokuntoinen soraväylä, joka on kelirikkoaikana lähes kulkukelvoton.
Kittilän Tepaston tietä on välillä vaikea uskoa yleiseksi tieksi.
Kittilän Tepaston tietä on välillä vaikea uskoa yleiseksi tieksi.
Kuva: Milla Sallinen

Pohjois-Kittilän sivukylät ovat odottaneet puoli vuosisataa sitä, että alueen tiet kunnostetaan kestämään niille suunniteltua käyttöä eli autoilua. Vaikka paikalliset ovat kuuluja "häthäilemättömyydestään", alkaa sikäläisten mitta olla täysi. Tämä näkyi äsken Helsingissä asti, kun joukko karvalakkeihin sonnustautuneita kyläaktiiveja kävi valistamassa tieasiassa liikenneministeri Sanna Marinia (sd.).

Kahdeksan kyläyhdistyksen valtuuskunta esitti ministerille vaatimuslistan, jolta löytyy kolmen Leviltä pohjoiseen johtavan maantien korjaus. Kyseessä ovat ovat Raattamaan (9562), Puljuun (956) ja Pokkaan (955) johtavat tiet. Pokan tie vie Kittilästä Inariin, kun taas Raattaman ja Puljun teitä pääsee Enontekiön Hettaan. Teiltä puuttuu paikoin jopa päällystys, mikä tekee niistä erityisesti keväisin käytännössä kulkukelvottomia. Tästä on haittaa paitsi paikallisten pakollisille kulkemisille myös alueen matkailuelinkeinolle, koska krooniset kuopat ja syöpymät karkottavat autoturistit.