Tähtijuttu: Kak­sois­mur­ha toi kyy­ne­leet lau­ta­mie­hen silmiin – min­kä­lais­ta on maal­lik­ko­tuo­ma­ri­na toi­mi­mi­nen?

Rakentaminen: Pel­ko­sen­nie­men koulu val­mis­tuu rii­tai­sis­sa tun­nel­mis­sa – pääu­ra­koit­si­ja: "En kom­men­toi"

Pääkirjoitus : Pe­rus­suo­ma­lai­set ei ole luo­pu­nut EU-ero­haa­veis­taan – se on yl­lät­tä­vää ti­lan­tees­sa, missä Suomen erosta hyö­tyi­si vain hyök­käys­so­taa käyvä Venäjä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lu­ki­jal­ta: Vedyn tuo­tan­to­lai­tos Tor­nioon

Euroopassa monet maat ja yritykset ovat ottaneet vedyn strategiseksi polttoaineeksi taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Uusiutuvalla energialla elektrolyysin avulla vedestä valmistettava vety tuottaa palaessaan päästöinä lähinnä vesihöyryä. Saksan valtio tarjoaa jättimäisiä tukia vedyn puhtaan tuotannon kehittämiseen. Monet yritykset ovat kiinnostuneet vetyteknologian kehittämisestä eri sovelluksissa.

Yksi maailman suurimmista laivanvarustamoista Maersk yhdessä useamman muun tanskalaisen yrityksen kanssa ovat rakentamassa Kööpenhaminan alueelle vedyn tuotantolaitosta. Tavoitteena on tuottaa polttoainetta muun muassa busseihin ja laivoihin. Samalla kehitetään vedyllä toimivia kulkuneuvoja. Ruotsalainen SSAB on rakentanut Luulajaan pilottilaitoksen, jossa rautamalmista tuotetaan terästä vedyllä. On siis hyvin todennäköistä, että tuotetulle vedylle on tulevaisuudessa runsaasti kysyntää.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.