Osa kansalaisista on varautunut kriisitilanteisiin erilaisin kotivarastoin. Moniko on tullut miettineeksi, ovatko omat digitaidot riittävät siihen, että suurinta osaa palveluista tulisi vahvojen suositusten saattelemana käyttää sähköisesti?
Osa kieltäytyy ”digiasioista” ihan vain periaatteellisista syistä. Juuri nyt digitaidot helpottaisivat arkea ja olisivat turvallisempi vaihtoehto. Joukostamme löytyy myös niitä, jotka haluaisivat digitaalisten palveluiden pariin, mutta miettivät, kuka auttaisi alkuun.
Ruohonjuuritasolta ponnistavalle digiohjaamista antavat pääsääntöisesti erilaiset hankkeet, järjestöt ja kirjastot. Viranomaispalveluita tarjoavilla on lakisääteinen velvollisuus ohjata omien sähköisten asiointikanavien käytössä. Onko digiohjaamisen määrä Lapissa riittävä? Digitaitojen kuuluisi olla uusi kansalaistaito. Meillä ohjaamisen haasteena ovat vielä pitkät välimatkat.
Viihde-, kulttuuri- ja liikuntapalveluita tuotetaan koronakriisin aikana paljon sähköisessä muodossa.