kolumni: Kuka sinä olet sil­loin, kun kukaan ei ole kat­so­mas­sa?

pääkirjoitus: Esi­mer­kil­lä on voimaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lu­ki­jal­ta: Fi­lo­so­fiaa kai­kil­le

Opettaja ja tutkija Jaakko Lindfors (LK 11.1.) vaatii elämänkatsomuksen avaamista kaikille, myös kirkkoon kuuluville oppilaille perustellen sitä yhdenvertaisuuden toteutumisella ja myös elämänkatsomuksen luonteella. Vaatimus on hyvä ja liittyy osaltaan keskusteluun, johon opetusministeri Li Anderssonkin kehotti lausunnossaan koskien elämänkatsomuksen ja uskonnon opetuksen uudistamista.

Uudistaminen on vuosien saatossa aina ajautunut rannattomaksi keskusteluksi uskonnon ja elämänkatsomustiedon asemasta oppiaineina ja lopulta nollasummapeliksi niiden kesken seurauksella, että on vaikea nytkään nähdä muutosta asetelmaan. Mielekkään filosofisen rajauksen tekeminen tuntuu keskustelussa mahdottomalta.

Itse asiassa uskonnon ja elämänkatsomustiedon yhdistävä oppiaine meillä jo on, nimittäin filosofia, mutta sitä pitäisi laajentaa kaikkia kouluja koskevaksi, toisin sanoen tehdä siitä pakollinen oppiaine varhaiskasvatuksesta lukioon asti. Tavaksi on tullut sanoa, että ”filosofia on kaikkien tieteiden äiti”. Se pitää paikkansa niin historiallisessa kuin käytännöllisessä mielessä.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi