Kolumni

Lounais-Lapin toimituksesta: Etähommia on syytä tehdä kevennetysti

-

Viime viikolla suomalaiset koululaiset ja heidän opettajansa olivat täysin uusien haasteiden edessä. Valtioneuvosto määräsi kaikkien peruskoulujen, toisen asteen oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen ovet säppiin. Lapset kotiin ja etäopetukseen.

Myös monet vanhemmat ovat nyt kotona töitä tekemässä.

Mediat ja sosiaaliset mediat ovatkin täyttyneet etätyö- ja opiskelukokemuksista. Vanhemmat toimivat omien töidensä ohella välillä kokkeina, ict-tukihenkilöinä tai apuopettajina.

Koska kodit saattavat olla nyt yllättävän täynnä asiallisia hommia tekeviä ihmisiä, vaativat tilaratkaisut melkoisen määrän luovuutta. Kaikille ei välttämättä riitä omia työpisteitä eikä varsinkaan työhuoneita. Korona-kriisin myötä olemme saaneet huomana, että muun muassa sauna on aivan hyvä paikka etäpalavereille.


Vaikka etätöistä tulee helposti mieleen idylliset kuvat läppäristä ja mökkilaiturista, totuus on toinen. Etätyöt tuntuvat usein raskailta. Työtä tehdään usein lähes tauotta kahvinkeittimen vieressä. Lounas napataan nopeasti koneen vieressä.

Työergonomia on usein kotona huono. Läheskään kaikilla meillä ei ole mahdollisuuksia, tiloja tai varaa rakentaa toimivia etätyöpisteitä koteihin.

Monet etätöihin joutuneet ovat kertoneet kärsivänsä niskasäryistä. Myös päätä alkaa helposti särkeä, mikäli etätyötoimiston ainoa ruutu on läppärissä. Itse en voisi omia töitäni oikeastaan edes tehdä ilman kahta hyvää näyttöä, joten sellaiset täytyy etätyökonttorilta löytyä.

Myös normaalien työpaikan sosiaalisten kontaktien puuttuminen voi olla raskasta. Työpaikat ovat alkaneet nyt järjestää niin sanottuja etäkahvitaukoja, joihin voi osallistua etäpalaverityökalujen välityksellä.


Raskaiksi, vaikkakin ehkä jännittäväksi vaihteluksi, ovat etäpäivänsä kokeneet myös monet oppilaat. Vaikka tehtäviä annettaisiin saman verran kuin koulussa tai jopa vähemmänkin, on etäopiskelu tuntunut monesta kuormittavammalta kuin lähiopiskelu.

Oppilaa eivät pidä taukoja tarpeeksi tai tauko pidetään samassa tilassa kuin missä opiskellaan, jolloin tauko ei tunnu edes tauolta.

Osalle koululaisista etäopiskelu on sopinut enemmänkin kuin hyvin. Joidenkin oppilaiden voi olla myös helpompi keskittyä etäopinnoissa, kuin välillä hälyisäksi käyvässä kouluympäristössä. Myös ujompien oppilaiden kyvyt saattavat päästä loistoon etänä.

Paljon on myös heitä, joille etäopiskelu vaikeaa pelkästään siksi, ettei viitsi herätä. Joillekin kirjallisten ohjeiden ymmärtäminen voi olla vaikeaa. Kamalinta on se, ettei etäopiskelupaikka eli oma koti, ole kaikille lapsille ollenkaan terveellinen tai turvallinen paikka olla.


Opettajat ovat ottaneet haltuun uusia konsteja opettaa etänä olevia lapsia. Digiloikasta opetuksessa puhuttiin jo kymmenen vuotta sitten, joten digitaaliset oppimisympäristöt pitäisi nykyajan kansankynttilöillä olla jo hallussa. Ovatko kotien laitteistot, nettiyhteydet ja ylipäätään valmiudet digiopetukseen riittävät, se on jo toinen juttu.

Omien lasteni opettajilla ja monilla tutuilla opettajillani vaikuttaa olevan aika hyvä tekemisen meininki etäopetuksessa. Ratkaisut ovat olleet luovia ja tuntuu, että opettajat ovat olleet innostuneita keksimään uusia tapoja opettaa. Etä- ja kotikoulu vaatii paljon niin opettajilta, koululaisilta kuin vanhemmilta. Opettajien kannattaa olla maltillisia vaatimustensa kanssa. Ei kannata antaa lapsille liikaa ja liian monimutkaisia tehtäviä.