Jälkipuinti: Ranua ei saanut pandoja mat­kai­lun ve­to­nau­loik­si, mikä oli lopulta onni

Kolumni: Ruot­sa­lais­nei­ti auttoi ym­mär­tä­mään pa­rem­min ko­ti­kau­pun­kia­ni Ro­va­nie­meä

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lobbaus kan­nat­ti Tor­niol­le

Tornion demareiden edustajat vierailivat toissa syksynä Narvikissa tutustumassa satamaan ja keskustelemassa norjalaisten kuljetustarpeista. Muistion vierailun herättämistä ajatuksista he jättivät liikenneministeri Timo Harakalle (sd.), joka viime vuonna vieraili Torniossa ja tapasi myös haaparantalaisia sekä norjalaisia.

Tiedon jakaminen kannatti. Uusin valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma toteaa, että rautatieyhteys Eurooppaan osana EU:n TEN-T-verkostoa ja toisaalle pohjoisille merille täytyy kulkea Tornion kautta. Muita Lapin läpi Jäämerelle kulkevia vaihtoehtoja suunnitelmassa ei ole.

Tornio-Haaparannalla on erinomaiset mahdollisuudet kehittyä Pohjois-Kalotin liikenteelliseksi keskukseksi. Mielenkiintoisimpia rautateiden kehittämiskohteita ovat Jäämeren rata Narvikiin, Kolarin radan sähköistys sekä tavara- ja henkilöliikenne Ruotsiin ja Keski-Eurooppaan. Ne antavat uusia mahdollisuuksia yritystoiminnan kehittämiselle ja sitä kautta tuleviin uusiin työpaikkoihin.

Norjalaiset ovat jo valmiita kalakuljetuksiin Tornion kautta aina Kiinaan asti ja Ruotsi aloittaa henkilöjunaliikenteen Haaparannalle tänä keväänä.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.