Joulukalenteri: Mitä löytyy Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ris­ta? Avaa 6. päivän luukku tästä

Tähtijuttu: De­mo­met­sät kas­va­vat kai­vat­tua tietoa – Ro­va­nie­mel­le pe­rus­tet­tu­ja alueita aiotaan tutkia seu­raa­vat sata vuotta

Itsenäisyyspäivä: Suomi juhlii tänään 105-vuo­tis­ta it­se­näi­syyt­tään – Lapin Kansa seuraa juhlia paikan päällä

Mainos: Lapin Kansan joulutarjous: Lapin Kansa Digi + Lehti 2 kk vain 49,90 euroa, tilaa tästä!

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Las­ku­pa­jas­ta po­si­tii­vi­sia ko­ke­muk­sia

Herään kuin pahasta unesta. Työskenneltyäni matemaattisten aineiden opettajana peruskoulussa, ammatillisessa oppilaitoksessa ja lukiossa näen peruskoulun matematiikan hätätilassa. Merkkejä tästä ovat julkisessa keskustelussakin esiintynyt huoli peruskoululaisten matematiikan taitotason heikkenemisestä, matematiikan opettajapula ja it-alalla vallitseva tarve matematiikan osaajista.

Nuorille tästä johtuva kipu iskee pahasti lukioon siirryttäessä ja yliopisto-opintojen alussa. Lukion ensimmäinen matematiikan kurssi voi olla opiskelijalle shokki: työmäärä on suuri ja etenemistahti kova. Peruskoulupohja ei tunnu aina riittävän ja matemaattinen itsetunto horjuu. Motivaatio häviää.

Kaikkien lukiolaisten huoltajilla ei ole taloudellista mahdollisuutta ostaa yksityisopettajaa paikkamaan peruskoulumatematiikan aukkoja. Tarvittaisiin pikaisesti valtakunnallisia toimenpiteitä nuorten matemaattisten ongelmien tueksi lukioon, ammatilliselle puolelle ja yliopistoon, jotta osaaminen säilyisi.

Yksi tehokkaaksi osoittautunut toimintatapa lukiossa on laskupaja.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.