Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Lasku asia­kas­mak­su­jen ko­ro­tuk­sis­ta lankeaa pie­ni­tu­loi­sil­le

Hallitus aikoo korottaa sosiaali- ja terveyspalveluista perittävien asiakasmaksujen enimmäismääriä vuoden 2025 alussa. Edellinen korotus tehtiin viime vuodenvaihteessa, jolloin maksuja korotettiin 10 prosenttia kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti.

Korotusten odotetaan paikkaavan julkista taloutta 100 miljoonalla eurolla. Asiakasmaksuja maksavat usein pienituloiset ja paljon sairastavat, joten lasku lankeaa suurelta osin heidän maksettavakseen.

Terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat.
Terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat.
Kuva: Vesa Joensuu

Korotukset johtavat siihen, että palveluihin ei hakeuduta ajoissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan jo tällä hetkellä 34 prosenttia terveyspalvelujen käyttäjistä ja 47 prosenttia sosiaalipalvelujen käyttäjistä kertoo korkeiden maksujen estävän palvelun ja hoidon saantia.

Samanaikaisesti sosiaaliturvaa leikataan ja lääkkeiden omavastuuosuuksia korotetaan. Nämä toimet yhdessä lisäävät eriarvoisuutta. Siitä koituva lasku on kallis sekä yksilöille että yhteiskunnalle.

Anne Perälahtiedunvalvontapäällikkö, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry