Kansainvälistymisen myötä kielten osaaminen on tullut yhä tärkeämmäksi. Kieli on vieraskielisen kansalaisen kotoutumisen kannalta keskeinen asia. Sitä se on myös maahanmuuttajien Suomessa syntyneiden lasten koulutusmahdollisuuksien ja sopeutumisen näkökulmasta.
Tuore tutkimus kertoo vieraskielisten oppijoiden, etenkin poikien oppimistulosten heikkoudesta. Jo 2020 todettiin, että suomea toisena kielenä opiskelleiden kynnys päästä yliopisto-opintoihin oli kielitaitovaatimusten vuoksi korkeampi kuin suomea ensimmäisenä kielenä opiskelleiden.
Kysymys on niin sanotusta S2-opetuksesta. Jos väestörekisteriin lapsen viralliseksi äidinkieleksi on ilmoitettu jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame, lapsi erotetaan automaattisesti monissa kunnissa normaalista suomen opetuksesta, vaikka hän olisi Suomessa syntynyt ja Suomen kansalainen.