Mainos

Lappica tarjoaa työ­ter­veys­pal­ve­lut jous­ta­vas­ti etänä - Chat-kes­kus­te­lun voi muuttaa tar­vit­taes­sa vi­deo­vas­taan­otok­si suoraan työ­ter­veys­hoi­ta­jal­le tai yleis­lää­kä­ril­le

Työterveys Lappica on ottanut käyttöön vuoden alusta uuden eLAPPICA CHAT -palvelun asiakkailleen. Aiemmin käytössä ollutta chat-palvelua on parannettu siten, että asiointi ja hoitoon pääsy on nopeampaa.

Työterveys Lappican työterveyshoitaja Arja-Sinikka Haiko vastaanottaa asiakkailta viestejä ja videopuheluita Chat-palvelun kautta. ”Tavoitteenamme on, että asiat saadaan heti hoidettua. Vastaus tulee aina ammattihenkilöltä eli työterveyshoitajalta, joka voi hoitaa asian alusta loppuun saakka. Optimi tilanne on, että potilaan ei tarvitse tulla fyysisesti vastaanotolle ollenkaan.”
Työterveys Lappican työterveyshoitaja Arja-Sinikka Haiko vastaanottaa asiakkailta viestejä ja videopuheluita Chat-palvelun kautta. ”Tavoitteenamme on, että asiat saadaan heti hoidettua. Vastaus tulee aina ammattihenkilöltä eli työterveyshoitajalta, joka voi hoitaa asian alusta loppuun saakka. Optimi tilanne on, että potilaan ei tarvitse tulla fyysisesti vastaanotolle ollenkaan.”

Työterveys Lappica on yksi alansa edelläkävijöistä sähköisten palveluiden tarjonnassa. Potilailla ja asiakkailla on ollut mahdollisuus käyttää etävastaanottopalveluita jo muutaman vuoden ajan. Viime vuoden alusta lähtien Lappican asiakkailla on ollut käytössä sähköinen mm. Lappica24/7-järjestelmä, jolla on mahdollisuus ympärivuorokautiseen asiointiin. . 

– Tämän vuoden alusta olemme tuoneet asiakkaidemme käyttöön eLAPPICA CHAT -palvelun. Uusi järjestelmä on helppokäyttöinen ja nopea fyysiseen vastaanottoon verrattuna. Chat-keskustelun voi tarvittaessa muuttaa videovastaanotoksi suoraan työterveyshoitajalle tai yleislääkärille. Tämä parhaimmillaan poistaa fyysisen vastaanottokäynnin tarpeen ja asiat voidaan hoitaa saman tien sähköisesti, kertoo palvelupäällikkö  Sari Ihalainen.

Chat-palvelu toimii arkisin ma-to klo 7.30–16 ja pe klo 7.30-14.30. Palveluun on vastaamassa aina työterveyshoitaja ja siihen pääsee helposti suoraan  lappica.fi -sivustolta.

"On hienoa, että uusilla palveluilla voidaan vastata myös pidempien matkojen päässä asuvien asiakkaiden tarpeisiin", kommentoi teknisestä toteutuksesta ja välineistä vastaava tietohallintokoordinaattori Petteri Heikki. Vieressä istuu yleislääkäri Jussi Rontti.
"On hienoa, että uusilla palveluilla voidaan vastata myös pidempien matkojen päässä asuvien asiakkaiden tarpeisiin", kommentoi teknisestä toteutuksesta ja välineistä vastaava tietohallintokoordinaattori Petteri Heikki. Vieressä istuu yleislääkäri Jussi Rontti.

Etävastaanottopalvelut

Sähköisten palveluiden avulla työterveyshuollon asiakkaat saavat hyvää hoitoa riippumatta siitä, missä he asuvat tai työskentelevät. Tällä hetkellä Työterveys Lappicalla on Pohjois-Suomen alueella toimipisteitä Rovaniemellä, Hetassa, Muoniossa, Sodankylässä, Ranualla ja Ylitorniolla.

– On hienoa, että uusilla palveluilla voidaan vastata myös pidempien matkojen päässä asuvien asiakkaiden tarpeisiin. Toimivat sähköiset palvelut säästävät aikaa ja kustannuksia fyysisten käyntien sijaan, kommentoi Ihalainen. 

Asiakas voi käyttää palveluita tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella, asiointiin löydät opastusta Lappican nettisivuilta. Vastaavasti työterveyshuollon ammattihenkilöt tarvitsevat etävastaanottoa varten kameran, kuulokkeet ja mikrofonin. 

– Käyttämämme tietoliikenneyhteydet ovat suojattuja, joten asiakkaamme voivat luottaa täysin turvalliseen asiointiin, kuvailee hankkeen teknisestä toteutuksesta ja välineistä vastaava tietohallintokoordinaattori  Petteri Heikki.

Työterveys Lappican työterveyshoitaja Arja-Sinikka Haiko vastaanottaa asiakkailta viestejä ja videopuheluita Chat-palvelun kautta. ”Tavoitteenamme on, että asiat saadaan heti hoidettua. Vastaus tulee aina ammattihenkilöltä eli työterveyshoitajalta, joka voi hoitaa asian alusta loppuun saakka. Optimi tilanne on, että potilaan ei tarvitse tulla fyysisesti vastaanotolle ollenkaan.”
Työterveys Lappican työterveyshoitaja Arja-Sinikka Haiko vastaanottaa asiakkailta viestejä ja videopuheluita Chat-palvelun kautta. ”Tavoitteenamme on, että asiat saadaan heti hoidettua. Vastaus tulee aina ammattihenkilöltä eli työterveyshoitajalta, joka voi hoitaa asian alusta loppuun saakka. Optimi tilanne on, että potilaan ei tarvitse tulla fyysisesti vastaanotolle ollenkaan.”

Etäjohtamista toimipisteisiin

Keva eli Kuntien eläkevakuutuslaitos myönsi työelämän kehittämisrahan Lappican Etätyötä ja yhteispeliä pohjoisessa -hankkeelle sähköisten palveluiden kehittämiseen. Viime vuoden syyskuussa käynnistyneen hankkeen tarkoituksena on kehittää etäpalveluiden lisäksi myös Lappican sisäistä etäjohtamista.

– Kun esimiehen tuki on tarvittaessa saavutettavissa etäyhteyden kautta nopeasti ja varmasti, on kaikkien toimipisteiden arki sujuvampaa. Näin matkustelun tarve eri toimipisteiden välillä vähenee. Esimies ei ole enää paikkaan sidottu, vaan apu ja tuki voidaan välittää uusien sähköisten palveluiden avulla, esittelee Lappican toimitusjohtaja Anne Kunnari.

– Tuotamme työterveyshuoltoa tarveperusteisesti, jotta ihminen ohjautuu oikealle asiantuntijalle hoidon tarpeen arvioinnin kautta – tehtiinpä se millä palvelulla tai välineellä tahansa. Tämä on kaiken toimintamme ydin, summaa Kunnari hymyillen.