pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Helatorstai: Tänään vie­te­tään he­la­tors­tai­ta, jolloin "ruo­ho­kaan ei kasva" – mikä se oikein on ja mistä nimitys tulee?

Tilaajille

Lapin Kansa pai­kal­la Saksan Ha­ge­nis­sa: Outi Tar­kiai­sen esi­kois­oop­pe­ran maail­man kan­ta­esi­tys pi­de­tään lauan­tai­na, mutta ro­va­nie­me­läis­syn­tyi­nen sä­vel­tä­jä kokee pit­kä­ai­kai­sen unel­man­sa en­si­het­ket ko­ro­na­kat­so­mos­sa

Oopperan säveltäminen on ollut Outi Tarkiaisen haaveissa jo 15 vuotta. Vuonna 2019 alkaneesta A Room of One´s Own -oopperaproduktiosta tulee tänä iltana vihdoin totta.

Koronaeristyksessä oman Hagen-huoneen parvekkeella. – Olen iloisella mielellä siitä, että ensi-ilta kuitenkin tapahtuu. Kaikki on valmista, ja minulla on jopa ensi-iltatunnelmaa. Kunhan tästä selvitään, niin onpahan jotain, mitä vanhana muistella. Ehkä tosin vähän eri syistä kuin alun perin ajattelin, kiteyttää säveltäjä Outi Tarkiainen.
Koronaeristyksessä oman Hagen-huoneen parvekkeella. – Olen iloisella mielellä siitä, että ensi-ilta kuitenkin tapahtuu. Kaikki on valmista, ja minulla on jopa ensi-iltatunnelmaa. Kunhan tästä selvitään, niin onpahan jotain, mitä vanhana muistella. Ehkä tosin vähän eri syistä kuin alun perin ajattelin, kiteyttää säveltäjä Outi Tarkiainen.

Elämää ei voi käsikirjoittaa. Ei, vaikka siihen liittyisi 15-vuotinen oopperaunelma, Virginia Woolfin klassikkoesseeseen A Room of One´s Own (1929, suom. Oma huone) pohjaava valmis libretto, reilun vuoden kestänyt sävellystyö, suuri työryhmä ja ainutkertainen ensi-ilta kesäisessä Saksassa, Hagenin oopperatalon estradilla.

Koronavirus voi yhä muuttaa suunnitelmat hetkessä.