kolumni: Mud­dus­jär­ven pa­lis­kun­nan met­säs­tys­kiel­to on tais­te­lu­huu­to

Influenssa: Ro­va­nie­mi aloit­taa inf­luens­sa­ro­ko­tuk­set mar­ras­kuus­sa – aikaa ei voi vielä varata

Tilaajille

Laki va­paut­ti kään­ty­mis­sään­nöt ris­teyk­sis­sä, mutta ja­lan­kul­ki­joil­le ja au­toi­li­joil­le jäi yhä vaa­ran­paik­ko­ja – lue, mikä on kaistan va­lin­nan pää­sään­tö

Uutta ryhmittymismahdollisuutta hyödyntävä autoilija on väistämisvelvollinen muihin kääntyjiin nähden, mutta niukka pykäläteksti ei tätä suoraan kerro. Suojatiellä oleva voi yllättyä, jos auto kääntyy leveällä linjalla suoraan kohti.

Perussääntö: Kun ajoneuvolla käännytään risteävälle kaksi- tai useampikaistaiselle tielle, kääntyjä voi nyt tilanteen huomioon ottaen valita, mille kaistalle hän ajaa. Kääntymisestä on ilmoitettava muille ajoissa suuntavilkulla, eikä haittaa tai vaaraa saa aiheuttaa.
Perussääntö: Kun ajoneuvolla käännytään risteävälle kaksi- tai useampikaistaiselle tielle, kääntyjä voi nyt tilanteen huomioon ottaen valita, mille kaistalle hän ajaa. Kääntymisestä on ilmoitettava muille ajoissa suuntavilkulla, eikä haittaa tai vaaraa saa aiheuttaa.

Kesäkuussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki teki risteyksissä kääntymisistä helpompia. Tai niin ainakin äkkipäätä näyttää.

Lain 22. pykälä sallii kääntymistavan, joka oli käytännössä yleistynyt jo aikaisemmin. Kääntyvän ajoneuvon ei enää ole pakko ryhmittyä suoraan oikealle tai vasemmalle ajokaistalle, kun käännytään kaksi- tai useampikaistaiselle tielle.