Liikenne

Analyysi: Kevytauto kuulosti hyvältä idealta, kunnes EU älähti

EU-komissio esittää puolen tusinaa huomautusta suomalaisten lempihankkeesta. Vaatimukset ovat kovia – tai tulkinnanvaraisia. Lue koko komission lähettämä pitkä lista perusteluja, joiden vuoksi asiaa voidaan puida vielä EU-tuomioistuimessa.

Kevyt- tai nuorisoautojen prototyyppejä on testattu Porissa ja Nokialla. Liikenteessä autot merkittäisiin T1-luokan rekisterikilvellä ja hitaan ajoneuvon varoituskolmiolla. Auto saisi painaa 1¿500 kiloa, sähköauto enemmänkin.

Kevyt- tai nuorisoautojen prototyyppejä on testattu Porissa ja Nokialla. Liikenteessä autot merkittäisiin T1-luokan rekisterikilvellä ja hitaan ajoneuvon varoituskolmiolla. Auto saisi painaa 1¿500 kiloa, sähköauto enemmänkin.

Kari Pitkänen

Harvoin jos koskaan on Juha Sipilän hallitus saanut osakseen niin paljon hyväksyvää hyrinää eduskunnassa kuin tiistaina 9. lokakuuta.

Tuolloin parlamentin lähetekeskusteluun saapui esitys, jonka perusteella Suomessa otettaisiin käyttöön uusi ajoneuvoryhmä,…


Haluaisitko lukea lisää?

Tilaajana sinulle kuuluu koko verkkosisältömme. Kirjaudu sisään tai tilaa Lapin Kansa tästä.


Lue myös