Mainos

KÖÖK­KI-ma­ku­fes­ti­vaa­lis­sa ra­vin­to­lat loih­ti­vat elä­myk­siä lau­ta­sil­le – Arctic Design Week juh­lis­taa Ro­va­nie­men rohkeaa ra­vin­to­la­kult­tuu­ria

Maaliskuu hellii makuaisteja, kun 15 huippuravintolaa tarjoilee parastaan Arctic Design Weekin makufestivaaleilla viikolla 12. Tapahtumassa korostuvat vastuullisuus ja lähiruoan asema.

Nabo keittiömestari Jari Brandt suunnittelee ravintolan teema-annoksen tuleville KÖÖKKI-makufestivaaleille. Nabo oli mukana myös viime vuoden Smaku-kilpailussa ja nappasi sieltä itselleen voittopokaalin!
Nabo keittiömestari Jari Brandt suunnittelee ravintolan teema-annoksen tuleville KÖÖKKI-makufestivaaleille. Nabo oli mukana myös viime vuoden Smaku-kilpailussa ja nappasi sieltä itselleen voittopokaalin!

Arktinen ravintolaosaaminen pääsee ansaitsemaansa valokeilaan, kun Rovaniemen Arctic Design Week esittelee paikallista ravintolakulttuuria viikon mittaisella KÖÖKKI-makufestivaalilla. KÖÖKKI Arktinen Makufestivaali on paikallisten huippuravintoloiden teemaviikko, joka järjestetään ensimmäistä kertaa osana Arctic Design Weekiä.

Festivaaleilla mukana on 15 ravintolaa ja erikoiskahviota, joista kukin muotoilee makuviikolle yksilöllisen menun. Joukossa ovat muun muassa arktisen maailman makuja loihtiva Sky Kitchen & View, lappilainen ravintola Nili sekä tarinallinen herkuttelija Gustav Kitchen & Bar.

– Jokainen mukana oleva ravintola rikastuttaa kaupunkikulttuuria omaleimaisella tyylillään. Festivaalikansa saa nauttia päivittäin taidolla muotoilluista makuelämyksistä. Kannattaa kysyä myös take-away-vaihtoehtoa, kertoo Arctic Design Weekin tuottaja Taina Torvela Business Rovaniemestä.

Makufestivaalin visuaalisen ilmeen ja some-konseptin on suunnitellut ja toteuttanut Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan 10 henkilön opiskelijatiimi.

Suunnitelmat käynnissä! Köökki-makufestivaalit järjestetään osana Arctic Design Weekiä maaliskuun viikolla 12. Tapahtuman tuottaja Taina Torvela (oik.) on iloinen siitä, että mukaan on saatu laaja kirjo erilaisia ravintoloita: "Jokainen ravintola rikastuttaa kaupungin kulttuurielämää omaleimaisuudellaan."
Suunnitelmat käynnissä! Köökki-makufestivaalit järjestetään osana Arctic Design Weekiä maaliskuun viikolla 12. Tapahtuman tuottaja Taina Torvela (oik.) on iloinen siitä, että mukaan on saatu laaja kirjo erilaisia ravintoloita: "Jokainen ravintola rikastuttaa kaupungin kulttuurielämää omaleimaisuudellaan."


KÖÖKKI Arktinen Makufestivaali 2021

KÖÖKKI-ravintolat tunnistat tästä merkistä!

-






Mukana ovat:

Cafe & Bar 21, Rovakatu 21

Taqueria Yuca, Rovakatu 21

Gustav Kitchen & Bar, Koskikatu 12

Restaurant Gaissa, Koskikatu 14

Restaurant Nili, Valtakatu 20

Restaurant Tsar, Valtakatu 23

Arctic Restaurant, Arctic Light Hotel, Valtakatu 18

Korundi Kitchen & Cafe, Lapinkävijäntie 4

Choco Deli, Kauppakeskus Rinteenkulma

Sky Kitchen & View, Ounasvaara

Kauppayhtiö, Valtakatu 24

Pure Pizza, Valtakatu 24

Restaurant Nabo, Valtakatu 21

Ravintola Koti, Valtakatu 21

Cafe Rovaniemi, Rovakatu 26

Kaupunkikulttuurin sanansaattajat

KÖÖKKI Arktisen Makufestivaalin teemat korostavat ravintolamaailman vastuullisuutta sekä lähiruoan merkitystä. Rohkeaa ruokadesignia tuodaan tutuksi paitsi matkailijoille, myös paikallisille asukkaille.

Makufestivaalissa on mukana myös pohjoismaista lähiruokaa tarjoava ravintola Nabo. Ravintolan keittiömestari Jari Brandt sekä vuoropäällikkö Laura Kaulanen kokevat tärkeäksi, että tapahtuman teemat sopivat yhteen ravintolan arvojen kanssa.

– On mahtavaa olla mukana tällaisessa tapahtumassa, koska vastuullisuus, paikallisuus ja lähiruoka ovat meille keskeisiä asioita. Teemme paljon yhteistyötä paikallisten lähituottajien kanssa ja paikallisuus näkyy myös henkilökunnassa, Laura Kaulanen kertoo.

Ravintola Nabo on mukana Köökki-makufestivaaleilla. Ravintolan vuoropäällikkö Laura Kaulanen ja keittiömestari Jari Brandt kertovat, että Köökki-festivaalin teemat ovat samanlaiset ravintolan arvojen kanssa: "Tapahtuma on hieno keino tukea paikallisia ravintoloita ja edistää rovaniemeläistä kaupunkikulttuuria", työkaverit kertovat.
Ravintola Nabo on mukana Köökki-makufestivaaleilla. Ravintolan vuoropäällikkö Laura Kaulanen ja keittiömestari Jari Brandt kertovat, että Köökki-festivaalin teemat ovat samanlaiset ravintolan arvojen kanssa: "Tapahtuma on hieno keino tukea paikallisia ravintoloita ja edistää rovaniemeläistä kaupunkikulttuuria", työkaverit kertovat.

KÖÖKKIIN tulevaa sisältöä suunnitellaan Nabossa paraikaa. Keittiömestari Brandt ideoi menuun täysin uuden annoksen, mutta mikä se tarkalleen on, sitä hän ei vielä paljasta. Annoksessa käytetään ravintolan tavan mukaan kotimaisia raaka-aineita.

–  Suunnitteilla on vegaaninen makupläjäys suomalaisista kausijuureksista. Koska eletään vielä sydäntalvea, annoksessa maistuu vuodenaikaan sopivia tummia makuja, Brandt visioi.

Keittiömestari arvostaa sitä, että KÖÖKKI-festivaali nostaa esiin aitoa, paikallista tekemistä.

– Rovaniemeläisen kaupunkikulttuurin edistäminen on meille tärkeää ja paikallinen osaaminen on kehittynyt vuosien aikana huimasti. On hienoa nähdä, että matkailun fokus alkaa siirtyä perinteisestä ulkomaanmatkailusta kohti omalaatuisemman kaupunkielämän arvostusta.

Elämysten viikko verkossa ja livenä

Maailman pohjoisin muotoiluviikko, Arctic Design Week on tänä vuonna suunniteltu pandemiatilannetta silmällä pitäen. Tapahtumaviikosta on muotoiltu hybridimalli, jossa huomattava osa ohjelman elämyksistä on koettavissa myös virtuaalisesti.

Viikkoon mahtuu myös paljon livetapahtumia, joista yksi on KÖÖKKI-festivaali. Tuottaja Taina Torvela kertoo, että festivaalikävijöiden turvallisuus huomioidaan myös livetapahtumissa.

13. kertaa järjestettävä Arctic Design Week -muotoiluviikko sisältää neljä näyttävää päätapahtumaa – Arktista Vimmaa -kaupunkifestivaalin, KÖÖKKI Arktinen Makufestivaalin, ÄÄRI Arctic Design Expo -messutapahtuman sekä Arctic AHA! -keskustelufoorumin.

Arctic Design Week 22.-28.3.2021 Rovaniemellä. Lisätietoja muotoiluviikosta Arctic Design Weekin verkkosivuilla.

ADW-uutuus: Matkailun ostajat ja myyjät kohtaavat verkossa – ilmoittautuminen on käynnissä: "Lapin vetovoima ei ole kadonnut"
-

Arctic Design Weekin ohjelmakokonaisuudessa on tänä vuossa uusi matkailun ammattilaisten myyntitapahtuma, joka järjestetään kokonaan verkossa virtuaalisella tapahtumapaikalla.

Digital Travel Workshop Rovaniemi and Finnish Lapland -tapahtuma tuo yhteen paikalliset matkailualan ammattilaiset sekä kansainväliset ostajat. Ostajat ovat ulkomaisia matkanjärjestäjiä, jotka ovat kiinnostuneita tuomaan matkailijoita Suomen Lappiin.

Tapahtumaan on tähän mennessä rekisteröitynyt jo 81 ostajaa 26 eri valtiosta. Suurin osa ostajista on Euroopasta, mutta noin kolmannes on aasialaisia matkanjärjestäjiä muun muassa Japanista, Singaporesta ja Malesiasta.

– Osallistujien määrä osoittaa, ettei Lapin vetovoima ole kadonnut. Ostajia kiinnostaa tuleva kesä- ja syyskausi, mutta myös vuoden 2022 talvituotannot, kertoo tapahtuman koordinaattori Kari Halonen ToolBox Consulting Oy:stä.

Matkailun myyntitapahtuma järjestetään Arctic Design Weekillä 23. maaliskuuta. Päivän aikana ostajat ja myyjät kohtaavat virtuaalisella tapahtuma-alustalla verkossa. Tapaamiset ovat kahdenkeskisiä ja ne kestävät 15 minuuttia.

Ilmoittautuminen on käynnissä myyjille 4.3. asti ja ostajille 16.3. asti.

Lappilaisille matkailutoimijoille workshop on hulppea tilaisuus promotoida palveluitaan suoraan uusille asiakkaille sekä hioa sopimuksia jo olemassa olevien yhteistyökumppaneiden kanssa.

Workshopin tavoitteena on edistää arktista matkailubisnestä ja pitää alan rattaat pyörimässä vaikeiden aikojen yli.

– Tärkeä viesti on, että elämä jatkuu pandemian jälkeenkin. Markkinoinnin tulokset kantavat hedelmää tulevaisuudessa, ja nyt kannattaa olla varmistamassa paikkansa matkailuvirtojen eheytymistä ajatellen, Halonen summaa.

Ilmoittautuminen ADW:n Digital Travel Workshop Rovaniemi and Finnish Lapland -myyntitapahtumaan avoinna ToolBox Consulting -verkkosivuilla.