työtaistelut: Yk­si­tyi­sen so­siaa­li­pal­ve­lu­alan työ­rii­das­sa ei vielä sopua – uudet lakot uh­kaa­vat alkaa kes­ki­viik­ko­na

kolumni: Säh­kö­tuet olivat pa­niik­ki­rat­kai­su, jossa rahaa jaet­tiin surutta myös rik­kail­le

Mielipide: Pel­ko­sen­nie­mi ei ole krii­si­kun­ta

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Kon­sert­tiar­vos­te­lu: Per­fek­tio­nis­tis­ta Beet­ho­ve­nia

Konsertti

Beethoven 250. Meri-Lapin jousikvartetti Aineen taidemuseossa Torniossa 22.1.2020.

Meri-Lapin jousikvartetti avasi kevätkauden kiertueensa Ludvig van Beethovenin kahdella jousikvartetolla. Säveltäjämestari syntyi 250 vuotta sitten. Ohjelmistossa olivat jousikvartetit nrot 15 ja 16, ja konsertti kuultiin Simossa, Tervolassa, Torniossa ja Kemissä.

Kvartetto nro 15 a-molli op 132. Molempia kuultuja kvartettoja pidetään syvällisesti inhimillisinä, joissa toteutuu barokin ja klassismin synteesi.

Kontrolloidusta sävelkielestään huolimatta kvartetto nro 16 F-duuri op 135 nousi Meri-Lapin jousikvartetin tulkinnoista toisen yläpuolelle. Tämän klassinen ilmaisu ja neliosaisuus iski minuun paremmin kuin hieman irtonaiseltakin tuntunut nro 15.

Tosin nro 15 kolmannessa osassa”Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart” vaihtelevat hitaiden ja nopeiden jaksot oli herkullista kuultavaa, joita seurasikin neljännen osan resitatiivinen marssi johdattaen rondomuotoiseen finaaliin.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.