Joulukalenteri: Mitä löytyy Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ris­ta? Avaa 6. päivän luukku tästä

Tähtijuttu: De­mo­met­sät kas­va­vat kai­vat­tua tietoa – Ro­va­nie­mel­le pe­rus­tet­tu­ja alueita aiotaan tutkia seu­raa­vat sata vuotta

Itsenäisyyspäivä: Suomi juhlii tänään 105-vuo­tis­ta it­se­näi­syyt­tään – Lapin Kansa seuraa juhlia paikan päällä

Mainos: Lapin Kansan joulutarjous: Lapin Kansa Digi + Lehti 2 kk vain 49,90 euroa, tilaa tästä!

Kolumni

Ko­lum­ni: 85 mi­nuu­tis­sa Ro­va­nie­mel­tä Ouluun ja vai­vat­ta myös Luu­la­jaan – suu­rem­pi ta­lou­sa­lue me­nes­tyi­si pa­rem­min

Väinö Jalkanen on puoliksi Rovaniemellä asuva pianisti, säveltäjä ja yrittäjä, joka opiskelee diplomi-insinööriksi. Hän kirjoittaa kolumneja Uusi Rovaniemi -lehteen.
Väinö Jalkanen on puoliksi Rovaniemellä asuva pianisti, säveltäjä ja yrittäjä, joka opiskelee diplomi-insinööriksi. Hän kirjoittaa kolumneja Uusi Rovaniemi -lehteen.
Kuva: Jussi Pohjavirta
"Kun Rovaniemeltä pääsisi 1–2 tunnin välein Oulun ja Luulajan suuntiin, saavutettavissa olevien työpaikkojen määrä moninkertaistuisi, samoin yritysten rekrytointi- ja asiakaspohja."

Ympäri maailman kaupungit kilpailevat nuorista osaajista, veronmaksajista ja lapsiperheistä. Kukin kaupunki haluaisi kuulua voittajien koriin eikä jäädä kelkasta pudonneiden listalle.

Pienten kaupunkien on tässä vaikea menestyä, sillä vaikka koulutettu nuori löytäisi työpaikan ja haluaisi jäädä, voi olla, ettei hänen puolisonsa löydä oman alansa töitä tai uralla ei ole etenemismahdollisuuksia, jos samankin firman sisällä ylemmät positiot olisivat tarjolla vain isommissa kaupungeissa. Tällöin on helpompi kertaheitolla asettua johonkin isompaan kaupunkiin, jossa mahdollisuuksien rajat eivät tule heti vastaan.

Fyysikko Geoffrey West on tutkinut skaalautumista niin eliöiden, yritysten kuin kaupunkien näkökulmista. West on todennut kaupunkien kaksinkertaistuessa luovuuden kasvavan ylimääräisellä 15 prosentilla. Luovuudella hän tarkoittaa kaikenlaisia erityistaitoja it-osaamisesta jalkapallovalmentajiin ja patenteista kiinan kielen taitajiin.

Myös Pohjois-Suomessa olisi enemmän luovuutta ja menestystä, mikäli Rovaniemi, Kemi-Tornio-Haaparanta, Oulu, Kainuu (ruotsiksi Kalix), Puuti (Boden) ja Luulaja muodostaisivat yhden 450 000 ihmisen yhtenäisen työssäkäyntialueen. Tätä kohti päästäisiin jos kyseiset kaupungit yhdistettäisiin riittävän nopein ja tiheästi kulkevin junayhteyksin.

Mikäli Oulun ja Rovaniemen väliseltä rautatieltä poistettaisiin 120 tasoristeystä, tehtäisiin muut tarvittavat parannustoimenpiteet ja nostettaisiin radan nopeus samaksi kuin Kokkolasta Seinäjoelle eli 200 kilometriin tunnissa, Kemi olisikin enää 45:n ja Oulu 85 minuutin päässä Rovaniemeltä. Senkin ajan voisi hyödyntää työntekoon, palaveriin tai aamiaisen syömiseen.

Pohjois-Suomen kaupungit voisivat perustaa yhteisen junakalustoyhtiön, hankkia oman junakaluston 40 vuodeksi ja tilata liikennöintipalvelun parhaaksi katsomaltaan operaattorilta. Oleellista on, että päätösvalta liikenteestä on Norrbottenin tavoin paikallisilla viranomaisilla eikä VR:llä, jotta aikataulut voidaan optimoida alueen omaa kehitystä palvelevaksi.

Kun Rovaniemeltä pääsisi 1–2 tunnin välein Oulun ja Luulajan suuntiin, saavutettavissa olevien työpaikkojen määrä moninkertaistuisi, samoin yritysten rekrytointi- ja asiakaspohja. Syntyisi positiivinen kierre ja uusia yrityksiä, sillä 450 000 ihmisen kokonaisuus toimii dynaamisemmin kuin monta pientä erillisinä ja luo kysynnän harvinaisemmille erikoisaloillekin.