Kesko va­roit­taa hui­jaus­vies­teis­tä – vies­teis­sä on luvattu il­mai­sia tuot­tei­ta ja vaa­dit­tu luot­to­kort­ti­tie­to­ja

Kesko varoittaa K-ryhmän ja K-ruokakauppojen nimissä lähetetyistä huijaustekstiviesteistä ja -sähköposteista, joilla on houkuteltu osallistumaan kyselyyn tai kilpailuun luvaten ilmaisia tuotteita tai lahjakortteja.

Ketjun julkaiseman tiedotteen mukaan joissain huijauksissa on myös väitetty vastaanottajan voittaneen palkinnon, jonka lunastaminen edellyttää lähetyskulujen maksamista. Viestissä on kyse niin sanotusta tilausansasta, jossa kuluttaja yritetään huijata hyväksymään pitkäkestoisen sopimuksen, jonka jälkeen tämän luottokortilta veloitetaan toistuvia kuluja.

Kesko julkaisi verkkosivuillaan havainnekuvan sen nimissä julkaistuista huijausviesteistä.
Kesko julkaisi verkkosivuillaan havainnekuvan sen nimissä julkaistuista huijausviesteistä.
Kuva: Kesko

Kesko korostaa, ettei se tai sen ketjut järjestä tällaisia kilpailuja tai lähetä viestejä, joissa vaadittaisiin luottokorttitietoja. Konserni kehottaa, etteivät viestien saajat toimisi ohjeiden mukaan ja suosittelee varoivaisuutta internet-kilpailuihin osallistumisessa.

Jos epäilee tulleensa huijatuksi, tulee asiasta ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Mikäli on antanut luottokorttinsa numeron väitetyn lähetyskulun maksamista varten, suositellaan olemaan yhteydessä omaan pankkiinsa tai luottokorttiyhtiöön, jotta aiheettomat maksut voidaan estää.

Poliisihallitus varoitti aiemmin heinäkuussa, että petosten määrä kasvoi kuluvan vuoden aikana yli 11 prosentilla. Erityisesti poliisi on huolissaan ikääntyneisiin kohdistetuista nettipetoksista.