Kaikki kehuvat Kemin sisäsatamaa, nyt Kemi toivoo samanlaista suopeutta kuntaliitokseen.
Kuva: Anssi Jokiranta
Kemin maanantaina kokoontunut valtuusto päätti esittää valtiovarainministeriölle (VM) erityistä kuntajakoselvitystä.
Kemin esityksessä Keminmaan ja Simon kunnat sekä Kemin kaupunki yhdistettäisiin "yhdyskuntarakenteeltaan eheäksi kokonaisuudeksi". Valtuusto oli asiassa yksimielinen.
Vaihtoehtoisesti Kemi esittää sote-siirtoerien vaikutusten poistamista valtionosuusjärjestelmästä kokonaan ja "kuntien valtionosuusjärjestelmän muuttamista sellaiseksi, että kuntien edellytykset palvelujen järjestämiselle turvataan, polarisaatiokehitys pysäytetään ja kuntien elinvoima kehittymisen edellytykset varmistetaan."
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut