Koronarajoitukset: Ko­ro­na­mi­nis­te­ri­työ­ryh­mä pidensi ruo­ka­ra­vin­to­loi­den au­ki­olo­ai­ko­ja kol­mel­la tun­nil­la – mi­nis­te­reil­lä haluja jatkaa ra­joi­tus­ten ke­ven­tä­mis­tä myös esi­mer­kik­si teat­te­reis­sa ja kun­to­sa­leil­la

Kemin Pa­ju­saa­reen ra­ken­net­ta­van bio­tuo­te­teh­taan en­sim­mäi­set suuret kul­je­tuk­set nä­kyi­vät kau­pun­gin kes­kus­tas­sa

Sauli Lomakka,
Sauli Lomakka,
Kuva: Taina Nuutinen-Kallio

Kemin Pajusaareen rakennettavan biotuotetehtaan ensimmäiset suuret kuljetukset saapuivat Kemin sisäsatamaan perjantaina.

Ne tuotiin sisäsatamaan Ajoksen satamasta Kikka-proomun kyydillä.

Massiiviset komponentit taas siirretään sisäsatamasta Pajusaareen lavetin kyydissä.

Tanskalaisen kuljetus- ja logistiikkayritys DSV:n liiketoiminnan kehittämisjohtaja, keminmaalaislähtöinen Sauli Lomakka kertoo, että kuljetusprojekti on poikkeuksellinen.

Erikoista kuljetuksessa on muun muassa se, että Kiinasta asti laivatut suuret osat matkaavat kohteeseen pikkukaupungin keskustan halki.

– En tunne vastaavia kuljetusketjuja. Tässä ketjussa on monta lenkkiä, joiden kaikkien pitää toimia hyvin, hän kertoo.

Projektia on suunniteltu noin kaksi vuotta.

– Ensin hahmotellaan maksimimitat, jonka jälkeen aletaan suunnitella mahdollisia kuljetusreittejä. Neuvottelemme reiteistä viranomaisten kanssa ja teemme yhteistyötä kaupungin kanssa, Lomakka selvittää.

Isojen komponenttien kuljetus kiinnosti merilappilaisia. Yleisöstä annettiin kovasti myös ohjeita.
Isojen komponenttien kuljetus kiinnosti merilappilaisia. Yleisöstä annettiin kovasti myös ohjeita.
Kuva: Taina Nuutinen-Kallio

Ensimmäinen kuljetus vaikein

Perjantaina tehty ensimmäinen kuljetus oli haastavin ja aikaa kappaleen siirtämiseen sisäsatamasta Pajusaareen meni nelisen tuntia. Lauantain ja sunnuntain aikana siirretyt komponentit saatiin jo nopeammin perille.

Vaikka reittiä oli esivalmisteltu, niin esimerkiksi puita piti sahailla vielä kuljetuksen aikanakin.

– Siksi meillä on mukana metsuri koriauton kanssa, Lomakka kertoo.

Reitin varrella olevia liikennemerkkejä on pitänyt poistaa. Pajusaarentiellä olevan tasoristeyksen varoitusvalot ja puomit poistetaan kuljetuksen edestä, jonka jälkeen ne asennetaan aina välittömästi takaisin paikoilleen.

Sisäsataman ja Pajusaaren välillä on useita kohtia, jotka ovat komponenttien siirtämisen kannalta haastavia.

– Ensimmäinen vaikea kohta on jo siinä, kun lavetti siirretään ponttoonilta kuivalle maalle. Rampissa on nyppylä, jonka kohdalla lavetin jousitusta pitää säätää, jotta voimat pysyvät aisoissa. Samalla pitää tarkkailla, että ponttooni pysyy paikoillaan.

Matkalla Pajusaareen on myös tiukkoja risteyksiä.

– Risteykset on simuloitu monta kertaa tietokoneen näytöllä, joten tiesimme kyllä, että niistä mahtuu kääntymään.

Massiivinen komponentti lähdössä sisäsatamasta.
Massiivinen komponentti lähdössä sisäsatamasta.
Kuva: Taina Nuutinen-Kallio

Hyvän sään aikana

Siirtoprojekti on pitkälti säiden armoilla. Merenkäynti ei saa olla kova, eikä ilmassa liikaa sumua. Talviset olosuhteet myös haastavat.

– Kemissä oli jo talven tynkää. Jos keli ei ole pitävä, se on meille hankala. Olemme varautuneet talviliukkaisiin suola-autolla, Lomakka kertoo.

Kuljetustiimissä on mukana noin kaksikymmentä henkilöä. Lomakka kertoo, että töitä ei tehdä kiireisellä urakkatahdilla vaan hitaasti, rauhallisesti ja varovaisesti.

Kikka-proomu on saapumassa sisäsatamaan.
Kikka-proomu on saapumassa sisäsatamaan.

– Koko ajan pitää tarkkailla montaa paikkaa yhtä aikaa, ettei tapahdu mitään, mikä ei ole hallittavissa.

Kaupungissa eteninen tapahtuu konkreettisesti kävelyvauhdilla.

– Meistä osa kävelee kuljetuksen vieressä ja antaa koko ajan lavettia vetävän ajoneuvon kuskille ohjeita radiopuhelimella. Kommunikaatio on kaiken a ja o. Jokaisen pitää tietää oma tehtävänsä, Lomakka kertoo.

Seuraavan kerran komponentteja kuljetetaan sisäsatamasta Pajusaareen näillä näkymin keskiviikkona. Tämänhetkiset kuljetukset kestävät 17 päivän ajan. Ensi keväänä työmaalle kuljetetaan komponentteja, jotka on ovat erittäin pitkiä.

Tästä on kyse

Erikoiskuljetukset

Erikoiskuljetukset toteutetaan ilta-aikaan, jotta muulle liikenteelle koituisi mahdollisimman vähän haittaa.

Huomioi turvallinen etäisyys erikoiskuljetukseen ja anna työrauha kuljetuksen suorittajille.

KErikoiskuljetusten reitti Kemissä kulkee Ajoksen syväsatamasta proomuun lastattuina vesiteitse Kemin keskustan sisäsatamaan, jossa komponentit siirretään maalle. Sää vaikuttaa erikoiskuljetuksiin etenkin reitillä Ajoksesta sisäsatamaan, ja kuljetusten aikataulu mukautuukin sääolosuhteiden mukaan. Sisäsatamasta reitti kulkee Kauppakadun, Sairaalakadun, Hahtisaarenkadun, Lehtokadun ja Pajusaarentien kautta biotuotetehtaan työmaalle esikokoonpanoalueelle. Reitin varrelta on poistettu katuvalaistus, joka asennetaan takaisin välittömästi, kun syksyn kuljetukset ovat ohi.

“Tätä työtä ei tehdä kellon mukaan”

Keminmaasta kotoisin oleva Sauli Lomakka kertoo päätyneensä logistiikka-alalle osiltaan sattumien summana ja verenperinnön kautta.

– Isäni oli rekkakuski, ja itseänikin kuljetusala kiinnosti, logistiikka-alan insinööriksi opiskellut Lomakka kertoo.

Normaalin päivittäisen kuljettamisen kanssa hän ei ole kuitenkaan työskennellyt, vaan hänen ”juttunsa” ovat kaikenlaiset erikoiskuljetukset, kuten tämä biotuotetehtaan projekti.

– Työ vie mukanaan varsinkin, kun on mukava porukka. Tätä työtä ei tehdä kellon mukaan, vaan siten, että hommat saadaan valmiiksi.

Työtä ei myöskään tehdä pelkästään toimistosta käsin.

– On tärkeää olla paikan päällä läsnä. Tilanteet voivat muuttua, ja niihin pitää ehti reagoida, Lomakka kertoo.