Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Ke­mi­joen lohen pa­laut­ta­mi­nen on tah­to­ti­la

Lapin Kansan toimittaja Risto Pyykön jutussa (LK 23.6.) esitellään tutkijoiden enemmän tai vähemmän pessimistisiä skenaarioita lohen paluusta Kemijokeen. Se on aikanaan ollut Euroopan suurin lohijoki, joka on lyhytnäköisesti valjastettu pelkästään vesivoimatuotantoon.

Lohen palauttaminen Kemijokeen on otettava tahtotilaksi, jossa vesivoimatuotannon rooli on toissijainen, välttämätön paha. Kalatie ei voi olla ”ränni”, jotka Isohaaran voimalaitoksen yhteyteen on rakennettu.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa