pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Helatorstai: Tänään vie­te­tään he­la­tors­tai­ta, jolloin "ruo­ho­kaan ei kasva" – mikä se oikein on ja mistä nimitys tulee?

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kau­pun­ki­kes­kus­tan elin­voi­ma ra­ken­tuu yh­teis­työs­sä – "ke­hit­tä­mi­sen haas­teek­si nähdään Ro­va­nie­mel­lä avoi­muu­den ja selkeän vision puut­teet"

Näkökulma

”Nyt en enää piirakkaa naapuriin vie, Maxi-market on naapurinain”, lauloi Hector 1970-luvun alussa, jolloin Suomen ensimmäiset automarketit avattiin. Aluksi pelloille kasvaneita jättilaatikoita ihmeteltiin, mutta kansa oppi pian asioimaan niissä.

Suurmarkettien suosion kääntöpuoli näkyi pienten kauppojen kuihtumisena ja vähitellen jopa kokonaisten keskustojen taantumisena. Verkkokaupat avasivat 2000-luvulla sähköiset näyteikkunansa kuluttajien ulottuville suoraan koteihin. Tämä merkitsi uutta haastetta paikalla palveleville liikkeille sekä keskustassa että sen ulkopuolella.