Porocup: Luonto näytti voi­man­sa – kisa jou­dut­tiin kes­keyt­tä­mään

kolumni: Kuka sinä olet sil­loin, kun kukaan ei ole kat­so­mas­sa?

pääkirjoitus: Esi­mer­kil­lä on voimaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Kan­nat­taa­ko mi­nuu­tis­ta maksaa mil­jar­dia?

Suomeen on suunnitteilla uusia ratahankkeita, jotka sijoittuisivat Helsinki-Turku-Tampere-akselille. Samaan aikaan Pohjois- ja Itä-Suomen maantiet rapistuvat. Myös raideliikenteen kehittäminen on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta jäänyt pohjoisessa ja idässä ruuhka-Suomesta jälkeen, vaikka tarvetta olisi.

Etelä-Suomeen suunnitellut hankkeet toisivat vain marginaalista hyötyä raideliikenteenkäyttäjille. Hankkeella olisi myös mittavat ympäristövaikutukset. Samaan aikaan EU on vaatimassa jäsenvaltioilta luonnon ennallistamistoimia. Missä hankkeen vaikutukset kompensoitaisiin? Ruuhka-Suomen ulkopuolella.

Uusien ratahankkeiden on arvioitu maksavan ainakin 10 miljardia euroa. Hintalappu on suurin piirtein samaa suuruusluokkaa kuin hävittäjähankinta. Mukaan ratahankkeisiin on kaavailtu valtion lisäksi yksityistä sektoria, mutta on selvää, että hankkeet jäisivät veronmaksajien maksettavaksi.

Samaan aikaan valtion tulisi huolehtia maantie- ja raideliikenneverkoston ylläpidosta, muista menoista puhumattakaan.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.