Hen­ki­lö­kort­ti­la­ki muuttuu – ha­ki­jal­ta otetaan jat­kos­sa sor­men­jäl­jet

Helsinki
Henkilökortin hakijalta otetaan jatkossa sormenjäljet.
Henkilökortin hakijalta otetaan jatkossa sormenjäljet.
Kuva: Arkisto / Poliisi

Henkilökorttilakiin lisätään kohta sormenjälkien ottamisesta kaikilta henkilökorttia hakevilta. Kyse on EU:n asetusta täydentävästä säännöksestä.

Poikkeuksena ovat alle 12-vuotiaat hakijat sekä ihmiset, jotka eivät voi sormenjälkiään antaa esimerkiksi fyysisen esteen vuoksi.

Passia varten jätettyjä sormenjälkiä voi jatkossa käyttää myös henkilökortin hakemiseen

Tasavallan presidentti vahvisti lakimuutoksen tänään, ja se tulee voimaan 2. elokuuta.

Ilmoita asiavirheestä