Pääkirjoitus

Hel­sin­gin hen­ges­tä jäl­jel­lä vain nos­tal­gi­nen muisto

Vuoden 1975 Helsingin Etyk-kokous on jäänyt historiaan suomalaisen diplomatian huippuhetkenä ja "Helsingin henkenä", jolla oli iso rooli – ainakin näin Suomessa on haluttu uskoa – niin kapitalistisen lännen ja kommunistisen idän välisen kylmän sodan päättymisessä kuin Neuvostoliiton kaatumisessakin. Prosessin lopputulemana oli rauha, jonka uskottiin kestävän ikuisuuksiin.

Puoli vuosisataa myöhemmin tuosta hetkestä on jäljellä vain ajan kultaama muisto.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut