
Kun Hammasasema Suusalonkiin astuu ensimmäistä kertaa sisään, ei uskoisi, että olet juuri saapunut hammaslääkärin vastaanotolle. Miljöö on kuin koti. Kauniit taulut koristavat vastaanoton seiniä, valaistus on himmeähkö ja pehmeät punaiset penkit odottavat tulijaa.
Lisäksi ystävällinen hymy vastaanottaa kävijän. Hammasasema Suusalongin nelihenkinen tiimi pitää huolen asiakkaidensa hammashoidosta monen vuoden ammattitaidolla ja rauhoittavalla otteella.
Kaikki henkilökunnan jäsenet ovat rovaniemeläisiä:
- Suu- ja leukakirurgi Aki Tuomanen
- Hammaslääkärit Raija Hakola, Markus Kallunki ja Johannes Ruotanen
- Hammashoitajat Tarja Peltoperä ja Eija Lokka
– Yrityksemme on paikallinen. Ketjuihin kuulumattomia hammasasemia ei enää montaa ole jäljellä täällä Rovaniemellä, muistuttaa hammaslääkäri, yrittäjä Raija Hakola, joka perusti Suusalongin 11 vuotta sitten.
– Hienointa työssäni on, että tunnen olevani hyödyksi muille, summaa Hakola hymyillen.
Kannustava työilmapiiri
Hakolalle on ollut alusta asti tärkeää, että työpaikalla henkilökunta viihtyy. Kun ilmapiiri on hyvä, tarttuu se myös asiakkaisiin.
– Olen ollut monessa paikassa töissä tätä ennen, mutta Suusalongissa olen viihtynyt parhaiten. Aloitin vuonna 2011, minkä jälkeen olen kuulunut vakiokalusteisiin, naurahtaa hammashoitaja Tarja Peltoperä.

Myös hammashoitaja Eija Lokka ja hammaslääkäri Markus Kallunki ovat viihtyneet hyvin, erityisesti työpaikan joustavuuden ja mukavien potilaiden vuoksi.
– Vuorovaikutus on sujuvaa tiimimme välillä, ja myös välineistö on viimeisen päälle kunnossa. Alakerrasta löytyy hammaslaboratorio, jonka kanssa teemme yhteistyötä, kertovat Kallunki ja Lokka.
Pelkohoitoa
Hammasasema Suusalongissa on panostettu vuosien varrella erityisesti pelkohoitoon. Kuunteleminen on prosessissa kaiken a ja o.
– Toimenpiteet tehdään täysin potilaan ehdoilla ja potilas pystyykin keskeyttämään toimenpiteen milloin vain nostamalla kättään. Hoito voidaan tarvittaessa tehdä meillä myös nukutuksessa, mutta usein suunnittelukäynnillä potilaan kuuntelu ja pelosta keskusteleminen saa potilaan rohkaistumaan siten, että hoito sujuu hienosti ilman nukutustakin, esittelee Hakola pelkohoitoon liittyviä toteutuksia.
– Jos haluaa varata ajan tai kysyä lisää palveluistamme, olemme vain puhelinsoiton päässä. Ei tarvitse huolehtia, että puhelu menisi keskukseen, sillä soitot ohjautuvat suoraan henkilökunnallemme.
