Ukrainan sota: Ze­lens­kyi vaatii li­sä­pa­kot­tei­ta Ve­nä­jäl­le ydin­voi­ma­lan tu­lit­ta­mi­sen vuoksi

Hukkumiset: Joka toisen huk­ku­mi­sen taus­tal­la piilee suo­ma­lai­sil­le tyy­pil­li­nen sairaus

Hal­li­tus pa­tis­taa maata säh­kö­au­toi­luun – la­ki­esi­tys lisäisi la­taus­pis­tei­tä ta­lo­yh­tiöi­hin ja kaup­pa­kes­kuk­siin

Politiikassa tapahtuu muutakin kuin koronavirukseen varautumista. Hallitus antoi torstaina eduskunnalle lakiesityksen, joka toteutuessaan vauhdittaa huomattavasti sähköautojen latauspisteiden rakentamista.

Lapin ensimmäinen sähköautojen latauspisteillä kokonaan varustettu uusi taloyhtiö rakennettiin Kemin Ruutinrannalle (kuvassa) toissa kesänä.
Lapin ensimmäinen sähköautojen latauspisteillä kokonaan varustettu uusi taloyhtiö rakennettiin Kemin Ruutinrannalle (kuvassa) toissa kesänä.
Kuva: Henripekka Kallio

Hallitus antoi torstaina eduskunnalle lakiesityksen, joka toteutuessaan vauhdittaa huomattavasti sähköautojen latauspisteiden rakentamista.

Laki toisi maahan arviolta 73 000–97 000 latauspistettä ja 560 000–620 000 latauspistevalmiutta tällä vuosikymmenellä. Latauspistevalmius tarkoittaa parkkipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että latauspiste voidaan asentaa myöhemmin.

Lakiesityksen mukaan kaikkiin uusiin ja laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, täytyisi tehdä latauspistevalmius jokaiselle pysäköintipaikalle. Vastaava määräys koskisi pysäköintitaloja.

Laki ei määräisi rakentamaan varsinaisia latauspisteitä asuinrakennusten parkkipaikoille. Sen sijaan muiden kuin asuinkäytössä olevien isojen rakennusten parkkipaikoille pitäisi rakentaa jonkin verran latauspisteitä. Määräys koskisi esimerkiksi kauppakeskusten parkkipaikkoja.

Hallituksen tavoitteena on nopeuttaa tuntuvasti sähköautoiluun siirtymistä Suomessa, jotta liikenteen ilmastopäästöt vähenisivät.

Olemassa olevien rakennusten osalta hallituksen lakiesitys vastaa rakennusten energiatehokkuusdirektiivin vaatimuksia. Uusien ja laajasti korjattavien rakennusten osalta lakiesitys on EU-direktiiviä kunnianhimoisempi.

Lakiesityksen vaatimukset johtavat arviolta 40–50 miljoonan euron vuosittaisiin kustannuksiin vuosikymmenen alkupuolella ja noin 30 miljoonan euron vuosittaisiin kustannuksiin vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

Lakiesityksen vaikutuksia arvioitaessa on laskettu, että normaalitehoisen latauspisteen asentamiskustannukset olisivat noin 1100–2300 euroa. Summa sisältäisi putkitus- ja kaapelointityöt, mutta ei arvonlisäveroa. Pikalatauspisteen hinta olisi 25 000–50 000 euroa.

Hallituksen lakiesitys oli lausunnolla loppuvuodesta. Esitystä lievennettiin annetun palautteen perusteella, jotta se ei aiheuttaisi rakennusten omistajille kohtuuttomia kustannuksia.