Hallituksen esitys sairaala- ja päivystysverkon karsimisesta lähtee lausuntokierrokselle.
Sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteen mukaan esityksessä ehdotetaan muutoksia terveydenhuollon ympärivuorokautista päivystystä ja leikkaustoimintaa koskevaan lainsäädäntöön.
Ympärivuorokautinen monierikoisalainen yhteispäivystys ja raskas kirurgia loppuisi Kemissä, Savonlinnassa, Oulaisissa, Salossa ja Valkeakoskella, mutta sairaaloissa voisi jatkaa päiväkirurgiaa. Sen sijaan synnytyksiä ei olisi mahdollista jatkossa järjestää Kemissä.
Poikkeusluvalla ylläpidetyt yöpäivystykset jatkuisivat Ivalossa, Kemissä, Kuusamossa, Savonlinnassa, Pietarsaaressa ja Raaseporissa.
Hallitus päätti sairaala- ja päivystysverkon tulevaisuudesta huhtikuun kehysriihessä.