Tähtijuttu: Kak­sois­mur­ha toi kyy­ne­leet lau­ta­mie­hen silmiin – min­kä­lais­ta on maal­lik­ko­tuo­ma­ri­na toi­mi­mi­nen?

Rakentaminen: Pel­ko­sen­nie­men koulu val­mis­tuu rii­tai­sis­sa tun­nel­mis­sa – pääu­ra­koit­si­ja: "En kom­men­toi"

Pääkirjoitus : Pe­rus­suo­ma­lai­set ei ole luo­pu­nut EU-ero­haa­veis­taan – se on yl­lät­tä­vää ti­lan­tees­sa, missä Suomen erosta hyö­tyi­si vain hyök­käys­so­taa käyvä Venäjä

Tilaajille

Hal­li­tuk­sel­ta kä­den­ojen­nus kus­tan­nus­krii­sis­sä kamp­pai­le­val­le kul­je­tus­alal­le – polt­to­ai­neen ja­ke­lu­vel­voi­tet­ta höl­len­ne­tään

Hallitus löysää niin kutsuttua polttoaineen jakeluvelvoitetta tänä ja ensi vuonna. Polttoaineen uusiutuvan osan määrä alenee seitsemän ja puoli prosenttiyksikköä. Viime vuonna uusiutuvan jakeluvelvoite oli 18 prosenttia.

Kuljetusyrittäjät ovat tästä mielissään, sillä hallituksen ratkaisu painaa dieselin hintaa alemmas. Etujärjestö Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry laskee, että dieselin hinta painuu päätöksen myötä noin 12 senttiä litralta. Samaan tulokseen on päätynyt myös Työ– ja elinkeinoministeriö.

Useita tukikeinoja

SKAL on esittänyt kuljetusalan kustannuskriisiin useita täsmäkeinoja. Viime viikolla hallitus päätti kuljetusalan kustannustuesta ja Finnveran rahoitustakauksesta. Päätös jakeluvelvoitteen määräaikaisesta alentamisesta on kolmas kuljetusalaa tukeva aloite, joka etenee.

– Tänään saatu päätös oli välttämättömyys, ja arvostamme ministerityöryhmän toimintaa asiassa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.