Kolumni: Ro­va­nie­men kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pitää estää ve­ro­va­ro­jen kaap­paus lait­ta­mal­la kylien säätiö ruotuun

Sää: Lapissa vii­kos­ta on tulossa märkä ja ma­ta­la­pai­nei­nen – "Paras mah­dol­li­suus lumi- ja rän­tä­sa­tee­seen on Kä­si­var­res­sa"

Pääkirjoitus: Ou­to­kum­mun bio­kok­si- ja -me­taa­ni­lai­tos tarjoaa in­ves­toin­ti­mah­dol­li­suuk­sia muil­le­kin yri­tyk­sil­le – te­räs­yh­tiö on saa­vut­ta­mas­sa pääs­tö­ta­voit­teen­sa

Tilaajille

EU:n pääs­tö­ta­voit­teet ajavat ah­taal­le me­ri­lii­ken­net­tä – pie­ni­pääs­töi­set poh­joi­sen sa­ta­mat­kin uh­kaa­vat joutua mak­sa­jik­si

Kemin Sataman toimitusjohtaja Markku Rautio kertoo, että kaavailtujen ilmastotavoitevaatimusten vuoksi pohjoisen satamat ja teollisuus sekä niiden ympärillä oleva yritysmaailma kärsivät.
Kemin Sataman toimitusjohtaja Markku Rautio kertoo, että kaavailtujen ilmastotavoitevaatimusten vuoksi pohjoisen satamat ja teollisuus sekä niiden ympärillä oleva yritysmaailma kärsivät.
Kuva: Jussi Saarela

Euroopan unionin ja Suomen hallituksen ilmastotavoitteet ja Fit for 55 –paketti ajavat Kemin Satama oy:n toimitusjohtajan Markku Raution mukaan ahtaalle meriliikennettä.

Kaiken taustalla on Euroopan komission viime kesänä julkaisema laaja säädösehdotuspaketti, jonka tavoitteena on vähentää EU:n kasvihuonepäästöjä vähintään 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. Säädöspaketissa on esitelty keinot, joilla EU:n nykyinen 40 prosentin vähennystavoite kiristetään komission vuoden 2020 syyskuussa asettamalle tasolle.